FDL klager til tre ministre og Rigspolitiet:

Hvem har ansvaret for manglende kontrol?

Mens medlemmerne og tilhængerne af den såkaldte cabotage-mafia, og de mange danske vognmands-virksomheder, tjener fedt på at udnytte billige udenlandske vognmænd og chauffører, er de kontrollerende myndigheder for længst gået i dvale. Manglende, og ineffektiv kontrol, letter snyderne, som årligt betaler millioner af kroner til deres dygtige lobbyister.

Når de så samtidigt er valgsponsorer for adskillige borgerlige politikere, er det svært at komme igennem med sandheden

FDL har i adskillige år skrevet til, haft møder med skiftende ministre og medlemmer af Folketingets Transportudvalg, retsudvalg og beskæftigelsesudvalget. Heller ikke her, er der blot en smule lyst til at få ryddet op i den råddenskab, der gør tingene betydeligt lettere for dem, der vil snyde.

Derfor henvender FDL sig nu til transportminister Ole Birk Olesen, justitsminister Søren Pape Poulsen og chef for Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

Her en den skriftlige henvendelse, der sendes direkte til de implicerede::

Kære transportminister Ole Birk Olesen, justitsminister Søren Pape Poulsen og operativ chef Rigspolitiets Nationalt Færdselscenter (NFÆ) / centerchef Erik Terp Jensen.

FDL skriver til jer, fordi, det er jeres ansvarsområde at sørge for, at det er muligt for den kontrollerende myndighed politiet, i dette tilfælde Tungvognspolitiet, der som eneste myndighed har til opgave at kontrollere køre-hviletids lovgivningen over for førere af lastbiler og busser, som er omhandlet denne lovgivning.

Det drejer sig om kontrollen af, at holde et regulært ugehvil på 45 timer. Efter et reduceret ugehvil, skal der altid holdes et regulært ugehvil. Det betyder, at hvert andet ugehvil skal være et regulært ugehvil, og ikke må holdes i lastbil eller bus. Det skal holdes uden for køretøjet.

FDL har tidligere forespurgt tungvognscenter syd TCS, hvorfor ulovligheden, hold af et regulært ugehvil, i køretøjet ikke forefindes i politiets offentlige bødetabel. Er det en bevidst undladelse i kataloget, fordi det er vanskeligt at kontrollerer?

FDL fik det svar, at kontrollen faktisk krævede en konstant observering af køretøjet, for at kunne dokumentere, at loven ikke bliver overholdt.

Hvilke lovmæssige rettigheder har den kontrollerende myndighed, Tungvognspolitiet, for at kræve dokumentation for, hvor det regulære ugehvil på 45 timer er holdt? Tachograf data fortæller klart, hvor og hvad lastbilen har været, og om den har været i drift, eller den har holdt stille. Men da der ikke er censorer i sæder og køjer fortæller Tachograf data intet om, hvad chaufføren har lavet

Contino A/S Padborg har etableret parkeringsplads med udekøkken og faciliteter for vask af chauffør og deres tøj. Contino A/S disponerer omkring 400 udenlandske lastbiler og chauffører fra alle hjørner af EU. Der er i forbindelse med parkeringspladsen ikke etableret sove-faciliteter.

I Kolding har Contrans A/S haft lignende faciliteter længe, dog i en mindre målestok.

I Hadsten hos Intercargo Scandinavia A/S findes lignende forhold.

Det er godt, at transportvirksomhederne tager parkeringsansvaret på sig. Det er skidt, når ulovlighederne blot gemmes bag hegn og porte. Det er en udvikling, som vil fortsætte hvis de kontrollerende myndigheder ikke også tager ansvaret på sig, og forhindrer de ulovlige ugehvil på 45 timer, kommer til at foregå bag hegn og porte.

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk