Cabotagedelen i EU´s vejpakke også usikker:
Lobbyisterne vandt igen
Det var, som FDL i går beskrev, et smerteligt nederlag for alle seriøse vognmænd, da EU´s Transportudvalg forkastede forslaget om en ny EU-vejpakke. Det er altså meget beskæmmende, og bekymrende, at man i EU har svært med at blive enig med sig selv, ikke mindst med hensyn til bekæmpelse af social dumping. Det var, ikke helt uventet, regler om udstationering og køre/hviletid, der ikke kunne samles flertal for. Udvalget vedtog til gengæld regulering af cabotage-kørsel. Men også her er der med garanti store smuthuller, fordi vi herhjemme ikke har afsat penge nok til en betydeligt mere effektiv kontrol.
Man kan vist roligt betegne forkastelsen for en sejr for de vellønnede lobbyister, som arbejder for de organisationer og store speditions- og vognmandsselskaber, der primært lever af at anvende billig udenlandsk arbejdskraft, postkasseselskaber og en hel del andre taktiske, men usmagelige metoder. For det er lige præcis dem, der har presset seriøse danske vognmænd med danske biler og chauffører, som kun anvender dansk registrerede biler og aflønner i forhold til danske overenskomster. Der er ingen grund til at skjule, hvor forargeligt det er, at vejpakken blev delvis forkastet, for det åbner for stribevis af nye fiflerier.
Reaktionerne er forståelige for som den socialdemokratiske europaparlamentariker, Ole Christensen, siger: Jeg er dybt, dybt skuffet, for det er kulminationen på et arbejde i transportudvalget, der har været noget af det mest uprofessionelle, jeg nogensinde har set. Det er tydeligt, at visse lande og organisationer har arbejdet for så få regler som muligt. Hvis vi ikke finder en løsning, kommer det til at hedde nationale særregler, siger Ole Christensen, som gang på gang har opfordret kolleger til at bakke op, ikke mindst fordi stadigt flere seriøse vognmænd og chauffører bliver presset ud af de store aktører, som selv fastsætter prise
EU-politikeren, Rina Ronja er, som Ole Christensen, med i beskæftigelsesudvalget. Hun er ”dybt deprimeret” over resultatet af afstemningen: Det er helt vanvittigt, at vi har skandaler om filippinere i Padborg og mange andre sager, og så kan vi ikke levere en løsning, siger hun til Fagbladet. Forslaget til nye regler, som skal forhindre social dumping på europæiske landeveje, blev fremsat af EU-Kommissionen tilbage i maj 2017. Siden har de europæiske transportministre og Europa-Parlamentet forsøgt at blive enige med sig selv om deres holdning på området.
Men tiden er knap, for til maj er der valg til EU-Parlamentet. Hvis ikke, der inden valget, er vedtaget nye regler, falder hele vejpakken på gulvet, og Kommissionen skal starte forfra med et nyt lovforslag. Nye regler kræver, at såvel Kommissionen som, transportministrene og Parlamentet bliver enige i såkaldte trilogi-forhandlinger. Selvom udvalget torsdag vedtog nye cabotage-regler er det ikke sikkert, at Ministerrådet vil acceptere at behandle regler kun på dette område. Cabotagedelen er nemlig tæt forbundet med de to andre dele, så ingen ved, om den kan komme til afstemning alene. Et muligt scenarie er, at hele Europa-Parlamentet skal stemme om vejpakken i en plenar samling, altså ikke kun Transportudvalget. Det er umuligt at forudsige, hvor Parlamentets flertal vil ligge. Her er der altså en risiko for, at forslaget igen vil falde. Så taber man også kampen mod social dumping.
Kommentar af Preben von Skjoeth
På foreningens vegne
Jens Groot, kontorleder
Ansvarshavende: Preben von Skjoeth
Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook
Du kan også kontakte:
Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44
Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk
Med venlig hilsen
Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk