For mange politikere beskytter egne interesser:

Politiker-respekten er væk 

Det er ikke underligt, at politiker-leden bliver ved med at brede sig, for der er sandt for dyden ikke meget, man har respekt for på Christiansborg. Det er den såkaldte kamp mod social dumping et glimrende bevis på. Enhedslistens Henning Hyllested har flere gange forsøgt at få flertal for klampning (låsning) af hele køretøjet, men det er der ikke flertal for. Så har SF´s Karsten Hønge været fremme med krav om mere kontrol af bl.a. Flex Trafiks chaufførers arbejdstider, og senest vil DF´s Klaus Kvist Hansen forsøge at skabe flertal for klampning af hele vogntoget.

Der er hos FDL ingen tvivl om, at klampning af hele vogntoget er det eneste rigtige, for den med at det er trækkeren, der klampes, virker ikke, for så sender det firma, som har brudt loven, bare en anden trækker ud og fortsætter ud til kunden. FDL har gentagne gange over for skiftende transportministre opfordret til en langt mere konsekvent holdning over for lovovertrædere, men det er svært, når politikere, der bl.a. støttes økonomisk af bl.a. ITD at save den gren over de sidder på.

Det gælder ikke mindst Kr. Pihl Lorentzen, som tilmed er medlem af præsidiet, og som sådan burde være rollemodel for nye MF´ere. Hvorfor tager man ikke skridtet fuldt ud, og gør en virkelig indsats for at bekæmpe social dumping? Svaret er ganske enkelt det, at men ved at gå i krig med DSV, Frode Laursen og de andre store aktører på markedet, kommer til at genere vennerne. Og generer man vennerne, er det med garanti slut med store valgtilskud, som flere tilmed glemmer at offentliggøre noget som helst om.

Det samme spørgsmål gør sig gældende over for 3F Transport, DA og DI Transport, som alle lukker øjnene for den sociale dumping hos de store, mens man i stedet jagter og truer mindre vognmandsvirksomheder, hvis ikke de vil indgå en aftale med 3F. Det er ubegribeligt, at det overhovedet kan lade sig gøre i Danmark, men store dele af transportsektoren er efterhånden en slags bananrepublik, hvor den stærkes ret er det afgørende. Så blæse være med, at tusindvis af danske chaufførjob er tabt.

Og hvad med det såkaldte medvirkeansvar? Det er efterhånden blevet en ukendt by i Rusland. FDL har ved flere lejligheder plæderet for, at hele kæden, lige fra producent til detailhandelen, har et medansvar for en transport. Her ville en klampning af hele vogntoget have den effekt, at kunden vil blive tvunget til at sikre sig, at transporten bliver udført under lovlig form. Det ville genskabe mange danske chaufførjob og bevare nogle af de hårdt pressede danske vognmænd med dansk registrerede biler og chauffører, lønnet efter gældende overenskomster.

Hvad dælen nøler i efter på Christiansborg? Pas dog jeres arbejde og gør det, i er valgt til.

Kommentaren af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk