Bremse-problematik

Undgå den evige problematik:

Koster mindre end en bøde

at klare bremse-problemet 

Debatten omkring bremse-problematikken fortsætter med uformindsket styrke, men uanset hvad, er det ikke lykkedes at få problematikken afklaret. Og det til trods for, at det, for relativt små penge, kan lade sig gøre, at få bremserne justeret på en måde, så man ikke længere skal have varme bremser for at undgå bøder, bilsyn og spild af kostbar tid. Det er vognmændene Carsten F. Poulsen og Kaj Brejnholdt Frandsen et par glimrende beviser på. Begge har fået bremserne justeret hos bremsespecialisten René Lundegaard Consult på Fyn.

Udgifterne til en justering, er billigt i forhold til de udgifter og gener, som et bilsyn vil koste, men efter FDL´s opfattelse er problematikken så alvorlig, at vognmændene bør stille krav til de registrerede brugere af løstrailere og hængere, siger FDL´s kontorleder, Jens Groot. Det er komplet urimeligt, at vognmænd og chauffører kan køre ud fra et værksted, som har justeret bremserne, og alligevel risikerer vognmændene, at bremse-effekten ikke er høj nok, hvis de en time efter at de har forladt værkstedet bliver stoppet til en kontrol. Hvilket i sig selv er grotesk.

Færdselsloven er ikke lavet om, når det drejer sig om placering af ansvaret. Det er chaufføren og vognmanden, der har ansvaret for lastbilen og påhængskøretøjet. Det er derfor vi mener, chauffører og vognmænd stille krav til kørselsrekvirenterne, og de registrerede brugere af trailere og påhængskørertøjer. Loven forlanger en part af registreringsattesten, når der er tale om et køretøj i synsfri sammenkobling. Vognmænd og chauffører bør derfor forlange et kvartalsvis bremsetest-dokument sammen med registreringsattesten, som dokumenterer at bremserne opfylder lovens krav.

Papirarbejdet, når der er tale om nyt materiel, kræver en ny brugbar G-erklæring og ca. 5.000 kr. efterfølgende værkstedsomkostninger måske ca. 5.000 kr. det vil sige ca. 10.000 kr. i omkostninger. Men så virker bremserne også helt, til de er slidt op. Så man har ingen ekstra bremse-omkostninger til syn, ej heller ved tungvognspolitiets vejsidekontrol. Sammenlignet med det, kan det let koste 13.000 kr. plus værkstedsomkostninger, som kan løbe op i 10.000 kr. pr. aksel. Så læren kan kun være, at sørge for at bremserne er optimeret fra start, hvilket økonomisk og sikkerhedsmæssigt betaler sig.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk