Frie Danske Lastbilvognmænd FDL stiller ? ved de politiske beslutninger !
Lad os starte i 2018 den 1. juli Regeringen indførte max lastbilparkering på 25 timer.
Problem nr. 1.
Opkrævning af P afgifter for ulovlig parkering på rastepladser med max 25 timer for lastbiler. Her er det Færdselsstyrelsen som står for kontrollen og klargøring af det bødeforelæg som skal sendes til inddrivelseskontoret ved manglende betaling. Trods forskellige omkostningskrævende tiltag er det ikke lykkedes at få styr på den manglende betaling. Og så kan man nu læse i medierne at Transportministeren udtaler (Lykkes det ikke at håndhæve p-reglerne på rastepladserne langs statens veje, så ikke kun danske men også udenlandske chauffører og vognmænd skal betale for at overtræde dem, må vi overveje at droppe de regler.)
Problem nr. 2.
Opkrævning af ulovlig kørsel i miljøzonerne i København- Odense- Aarhus- Aalborg. Her er det Sund & Bælt som er ansvarlige for det digitale ANPG-kameras kontrol. Det er også Sund & Bælt som står for afgifts opkrævningerne i miljøzonerne. Her kan man så læse i medierne (Sund & Bælt oplyser, at EU-direktiv 2019/520, som ellers forpligter alle EU-medlemslande til at videregive oplysninger om køretøjsejere vedr. opkrævning af vejafgifter, ikke omfatter miljøzoner) altså nøjagtig det samme problem som Færdselsstyrelsen har kæmpet med uden at finde en løsning. Mon også Transportministerens udtalelse om manglende lastbil P afgift skal gælde her? Altså droppe de regler.
Problem nr. 3.
Opkrævning af km-afgiften som Sund & Bælt også skal stå for. Lige som miljøzone afgiften skal der kontrolleres ved digitale ANPG-kameras kontrol. Her har vi så kunnet læse i medierne at Transportministeren har udtalt (Et af værktøjerne er det fælles europæiske køretøjsregister EUCARIS.)
Nu er vel ingen med bare lidt kendskab til transporterhvervet og de kontrollerende myndigheder og den opbakning Justitsministeriet og andre ministerier giver de kontrollerende instanser i tvivl om at kontrol problemerne og inddrivelsen af lastbil P afgift og miljøzone afgift overhovedet ikke kan sammenlignes med de kontrol og inddrivelses problemer som kommer med KM-afgiften i 2025.
Ingen kan længere være i tvivl om at danske Folketingspolitikere har svært ved at samarbejde og lykkes med realistiske tiltag mod f.eks. forskelsbehandlinger ved parkeringsafgifter fra 2018, og miljøzoneafgifter fra 2020, Skrækscenariet KM-afgift starter i 2025 så tiden er knap kære politikere!
Frie Danske lastbilvognmænd FDL vil fortsat følge sagernes udvikling, og kritisk forholde sig til udviklingen. Vil du også følge med så tilmeld dig FDL`s elektroniske nyhedsbrev på https://www.fdl-vognmand.dk/ nederst i højre spalte finder du TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV, husk du skal besvare på den E-mail adr. du tilmelder.
Du kan også vælge at melde dig ind i Frie Danske lastbilvognmænd FDL så støtter du det politiske arbejde FDL udfører inden for godstransport på gummihjul, og retten til selv at vælge til eller fra.
På foreningens vegne
Jens Groot, kontorleder
Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook
Du kan også kontakte:
Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44
Vil du vide mere om FDL og FDL Olieklub så klik her www.fdl-vognmand.dk
Med venlig hilsen
Teglbækvej 8
8361 Hasselager
Tlf. 86 88 05 44