Kort-forvirring

Uigennemtænkt skrivebordsløsning:

De nye virksomhedskort

har skabt total forvirring

Det er desværre ikke et ukendt fænomen, at der ved indførelse af ny teknik, ofte opstår problemer, som ”skrivebordsgeneralerne” burde have taget højde i forhold til, hvordan tingene foregår i virkeligheden. Det gælder også i forbindelse med, at der er kommet en ny generation af virksomhedskort til tachografen. Men til trods for, at vi lever i 2019, og hvor teknologien kan udnyttes både med komplicerede og lette løsninger, vil de ny tachografkort skabe problemer for vognmændene og tilmed medføre ekstra udgifter.

Det er trist at skulle konkludere, at det næppe forbavser ret mange vognmænd eller chauffører, siger FDL´s kontorleder, Jens Groot. Hvis ikke vognmanden får tømt tachografen, inden det gamle kort udløber på dato, eller kortet bliver defekt, kan han med det ny kort ikke få adgang til de data, som hænger på det gamle korts periode, grundet forskellige kortnumre. Så skal han altså lige betale en virksomhed for at finde dem, og det er desværre et stort problem.

Har virksomheden, af den ene eller den anden årsag, flere virksomhedskort skal de alle skiftes, fortsætter Jens Groot. Nu er det desværre ikke det eneste sted i systemet, som vognmænd arbejder med, der giver problemer. For med skiftende numre ved fornyelse af kørekortet, får det et andet nummer, som så ikke længere passer sammen med det gamle førerkort eller gamle Chaufføruddannelsesbevis, som stadigt har det gamle kørekorts nummer.

Det kan meget let skabe problemer for de vognmænd og chauffører, som kører i det store udland. Det kan blive en dyr og besværlig fornøjelse for vognmandsfirmaerne, hvis man ikke er opmærksom på den kort-forvirring, der er opstået i kølvandet på myndighedernes beslutning om at indføre en ny generation af virksomhedskort. Det er også et problem, at det ikke er muligt for vognmanden selv at downloade tidligere data fra tachografen, når det gamle kort er udløbet.

fakta om data

  • Ifølge loven skal vognmanden downloade data mindst hver 60. dag.
  • Hvis der f.eks. er gået 55 dage, siden seneste download, når det ny kort sættes i, er det næsten to måneders tachograf-data, vognmanden ikke kan få.
  • Bødetaksten er 6.000 kr. pr. manglende dag, hvis dataene mangler i en kontrol.
  • Det tager 20-30 minutter at få tachografen downloadet på et værksted.
  • Når vognmanden udskifter ét kort, vil han være nødt til at udskifte alle.
  • Det skal man også gøre, selv om flere af de andre virksomhedskort fortsat er gyldige.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk