mangelfuld kontrol

Måltal fremfor alt i lastbilkontrol:

Politikerne og Rigspolitiet

bag katastrofalt dyrt svigt 

Det rejser nogle principielle spørgsmål, at vicepolitikommissær Peter Stryhn fra Midt- og Vestsjællands Politi, til Berlingske har udtalt, at man indtil videre primært vil lave lastbil-kontrol for måltallenes skyld. Udtalelsen bliver helt paradoksal, fordi Peter Stryhn fastslår, at den type kontrol ikke går ud over sikkerheden. Det skriger til himlen, at EU´s måltal er vigtigere end alt andet, og beslutningen giver nu de store, der udøver systematisk ulovlig cabotage, endnu mere frit spil.

Man skal være mere end almindeligt naiv, hvis ikke man kan regne ud, at den type discount-kontrol er værdiløs, siger FDL´s kontorleder, Jens Groot. Det vil sige, at de, 6.040 vejsidekontroller, der mangler i statistikken, skal udføres af alle politikredsenes færdselsbetjente, og ikke kun af uddannede tungvognsbetjente. Det blir en lemfældig kontrol af kørekort og registreringsattester, og Peter Stryhn skal langt ud på landet med bemærkningen om, at det ikke går ud over sikkerheden.

De tre tungvognscentre, der udfører alle vejside-kontroller, har ikke mandskab nok. Derfor kan man ikke udføre en tilstrækkeligt kvalitetsmæssig kontrol, fortsætter Jens Groot. Vi hører så, at TCS, i modsætning til TCN og TCØ, ikke har kunnet konstatere problemer med cabotage-kørsel. Det finder jeg helt utroligt, ikke mindst fordi de to andre tungvognscentre meget jævnligt snupper lastbiler, der kører ulovlig cabotage. Og vi andre kan ved selvsyn se masser af cabotage-kørsler.

FDL hører også, at en total kontrol inkluderet cabotage-kontrol, nemt kan tage 3 til 4 timer på stedet, og efterfølgende mindst en dag på kontoret, fordelt over flere dage, grundet ventetid på transportdokumenter, samt tiden til senere retsbehandling. Derfor opfordrer FDL endnu en gang, til at gøre noget ved problemerne. Det er politikernes pligt at holde embedsværket til ilden, og det gør politikerne ikke i denne vigtige sag., hvilket går ud over seriøse danske vognmænd med danske biler.

Nu får vi en misvisende statistik, som postkasseselskabernes lobbyister har øverst på deres ønskesedler. Statistikkerne vil sige, der ikke er problemer med cabotage-kørsel i Danmark. Og hvad med kombinationstransport, udstationeringsdirektivet, og billige udenlandske chauffører i dansk registrerede lastbiler, som ikke betaler kildeskat af chaufførens løn. Så hvad med den sociale løndumping i godstransport, findes den så heller ikke længere, spørger en utilfreds Jens Groot.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk