Mangel på arbejdskraft eller manglende oplæring:
Presset økonomi en bremse
for øget tilgang af lærlinge!
Efter at vi i månedsvis, af især Dansk Arbejdsgiverforening og Dansk Industri, er blevet bombarderet med ønsker om flere udlændinge fra ikke EU-lande, er det vist på tide at sætte tingene i deres rette perspektiv. For hvad er det i realiteten, DA og DI nu efterlyses? Er det billig arbejdskraft for at reducere omkostningerne på bekostning af danske medarbejdere? Eller er der tale om en reel mangel?
Med det kendskab, FDL har til DA og DI, er det mest nærliggende at tro på det med den billige arbejdskraft. Det er i hvert fald til et betydeligt lavere lønkrav, end det nuværende, og det vil i mange tilfælde være social dumping, konstaterer FDL´s kontorleder, Jens Groot. Beløbsrammen ønskes sænket fra 420.000 kr. brutto pr. måned 35.000 kr. til 325.000 kr. brutto pr. måned 27.083,33.
Godstransport på gummihjul rummer alle facetter for arbejdstider samt varigheder, fortsætter Jens Groot. Det er et arbejdsområde, som er voldsomt truet af billige chauffører fra udenlandske vikarbureauer. Disse chauffører koster pr. måned mellem 12 og 15.000 danske kr. i brutto lønomkostning. De bruges i DK, i bred udstrækning til cabotage-transporter og kombineret transport – samt i dansk registrerede lastbiler.
Det er i dag desv. muligt for danske transportvirksomheder med postkasseselskaber, og vikarchauffører, at være prisdannende på det danske marked, så det er mere end svært at få priserne op på et niveau, som kan betale den pris, som der for eksempel kræves for oplæring af chauffører i et naturligt flow med naturlig afgang og udvikling af nye danske chauffører, som så kan overtage fra dem, der stopper.
Skal danske transportvirksomheder, altså dem med de gule nummerplader, kunne håndtere en naturlig udskiftning af chaufførerne, kræver det en oplæringsperiode i den enkelte virksomhed. Det koster tid samt penge. Er disse penge til stede på det pressede marked, de opererer. Nej. Der er mange, som økonomisk set ikke har råd til at overlade et vogntog til over en million kroner til en begynder,
Når der er tale om kørsel for danske speditører, er markedsprisen helt i bund, og så er der ikke penge til oplæring. Det lave prisniveau er faktisk fastsat af de hvide plader, og lige så længe de får lov til, permanent, at boltre sig på det nordiske marked som de gør i dag, kommer priserne ikke op, så der er penge til oplæring. En chaufførlærling er kun attraktiv, hvis han ikke koster ekstra helst lidt mindre.
En naturlig løsning på chaufførmangel, er vel at virksomheden gør sig attraktiv at være ansat i. Gode daglige arbejdsforhold, god løn, som nødvendigvis reguleres i takt med efterspørgsels. Så parolen må være, at du selv skal prøve at fastsætte din kostpris på et niveau, så der er penge til chaufføroplæring. Men da vognmanden har ansvaret for virksomheden og dens drift, er det vigtigt med en sund økonomi.
Redaktion: Preben von Skjoeth
På foreningens vegne
Jens Groot, kontorleder
Redaktion: Preben von Skjoeth
Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook
Du kan også kontakte:
Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44
Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk
Med venlig hilsen
Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk