Manglende sammenhold

Branchen mangler et pressions-middel:

Manglende sammenhold

svækker mulighederne!

Det er et par interessante historier, dagens udgave af Lastbil Magasinet bringer. Det er to indlæg, der rammer plet med hensyn til nogle af branchens største problemer, men det går desværre nok, som det plejer. Vi får nogle følelsesladede debatter, og så dør det ud i ingenting. Primært fordi der kun er en lille håndfuld politikere, som helhjertet, og uselvisk, vil yde en indsats for at skabe mere fair vilkår for de danske vognmænd, der kører med dansk-registrerede biler og aflønner eventuelle chauffører efter gældende danske overenskomster.

Vognmand Steen Tofteng fra Vallensbæk lægger ikke skjul på, hvorfor det er svært at skaffe chauffører. Vi har så mange regler, som ingen alligevel kan finde ud af. Og der er stort set ingen chauffører, der kommer hjem med en fuld løn. Der er strammet så meget på reglerne, at det er svært at udføre et stykke arbejde. Chaufførerne får bøder og skal have pungen med, når de går på arbejde. Steen Tofteng nævner et eksempel med en chauffør, som fik en bøde på 24.000 og dobbelt op for Steen Tofteng, fordi en chauffør, to gange på en måned, på en terminal flyttede sin bil få meter.

Det andet indlæg, som er et læserbrev fra tidligere Sorø-vognmand Erik Bangsbo, der fastslår, at det i bund og grund handler om branchens totale fravær af sammenhold. Vore såkaldte organisationers ekstremt manglende evne til at skitsere problemerne over for lovgiverne, politikernes fatteevne om, hvad der egentlig foregår, og det er måske nok det største problem og den største udfordring. Sidst, men ikke mindst, branchens indbyrdes konkurrence for at få deres egen forretning til at hænge sammen, så de kan få fred fra banken, fastslår Erik Bangsbo.

Hertil er vel blot at tilføje, at vi næppe vil opleve en samlet branchen, der sætter hårdt mod hårdt over for politikerne. For vi har ikke et eneste effektivt pressions-middel, da vi er totalt oversvømmet med underbetalte udenlandske vognmænd og chauffører, som hellere end gerne vil udføre transporterne. Det gør ikke situationen bedre, at der er forskellige holdninger i organisationernes ledelser. ITD, DI og Danske Speditører går en vej, mens DTL og FDL vil en anden vej og konstant arbejder på, at få bremset den sociale dumping og ulovlige cabotage-kørsel.

Kommentar af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk