Miljøzoner

Nu skal bilparken igen belemres med ekstra udgifter:

Stop nu det miljø-hysteri

Om det er valgflæsk, magtsyge eller mandens oprigtige mening, ved vi af gode grunde ikke. Men det er lige før Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann Jensen har overhalet de mest venstreorienterede miljøfanatikere. Og det siger ikke så lidt endda. Til trods for, at op til flere seriøse undersøgelser har vist, at eftermontering af partikelfiltre kun har en begrænset effekt, fremsætter Jakob Ellemann nu et forslag om, at lidt ældre lastbiler, busser, varebiler, uden partikelfiltre, ikke må køre i miljøzonerne i en række danske byer., hvis ikke de har partikelfiltre. Det bliver i første omgang byerne København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg, men det er planen at udvide til alle de største danske byer.

Lovforslaget er, ifølge Jakob Ellemann Jensen, en del af regeringens klima- og luftudspil, og vil – også efter ministerens skøn – kunne reducere den samlede udledning af sodpartikler fra trafikken i de store byer med op til en fjerdedel. Nu strammer vi reglerne for, hvilke køretøjer, der har adgang, og det vil kunne mærkes på den luft, vi indånder, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen. Det er et regnestykke, FDL stiller et stort spørgsmålstegn ved. Hvem husker ikke, da de aarhusianske bybusser fik monteret partikelfiltre? Det skabte en vild debat, som ikke blev mindre af, at målinger hurtigt afslørede, at der stort set ingen bedring var. Så pengene til filtrene var som smidt ud ad vinduet.

Dieselbiler har været udsat for mange negative udsagn, men en ny undersøgelse, der er foretaget af tyske ADAC, afslører endnu en gang, at moderne dieselbiler har et ekstremt lavt udslip. Derfor opfordrer vi Miljø- og fødevareministeren til at læse ADAC-rapporten og fare med lempe i stedet for at bebyrde vognmændene med ekstra udgifter, siger Jens Groot, kontorleder i FDL. I øvrigt er en tidsfrist til 2020 alt for kort. Der er mange andre steder, man kan stramme miljøkravene, men alligevel giver man biltrafikken skylden. Men det er for letkøbt og et dumt forsøg på at score billige points. Vi kan hurtigt blive enige om, at vi skal passe på miljøet, men hvorfor skal Danmark betale i dyre domme for at være frontløber i Europa.

  • fakta om udslip
  • Miljøzonereglerne skal efter planen træde trinvis i kraft 1. juli 2020.
  • Fra 1. juli 2020 må lastbiler og busser ikke være ældre end fra 2009.
  • Varebiler må ikke være ældre end fra 2007, hvis de vil køre i miljøzonerne, medmindre de har et partikelfilter.
  • ADAC- testen viste, at en Mercedes C220D, på åben vej, havde et udslip på nærmest nul milligram NOX per km. En BMW 520D havde et udslip på et milligram pr. km.
  • Til sammenligning er EU´s grænse 80 milligram per km.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk