Nytårsudtalelse fra Frie Danske Lastbilvognmænd FDL.
Ved indgangen til et nyt år er det jo vist ofte sådant, at det er det kommende års erhvervsudsigter der fylder mere end de problemer vi har måttet håndtere i det år, der om kort tid meget hurtigt bliver historie.
Men inden vi helt henfalder til måske for store bekymringer for det kommende år, skylder vi vel retfærdigvis et tilbageblik på det år som nu snart slutter.
Året 2022 sluttede jo faktisk med at vi fik en ny regering, en regering hen over midten som man vist kalder det, når røde såvel som blå partier finder sammen i en regering.
Så året 2023 startede jo med en helt ny og næsten uskyldsren regering, som jo trods en flertalsregering dog levnede håb om mere åbenhed, trods et forpjusket borgerligt islæt, der trods svigtende valgløfter jo samlet udgjorde to ud af tre partier i regeringen.
Men en flertals regering som jo har flertal til at gøre lige hvad der passer den.
Den afløste jo en regering, der trods mindretal ofte blev beskyldt for iøjnefaldende lukkethed og topstyring. Forud for valget blev der jo ført en valgkamp, der på en beroligende måde gav vælgerne med borgerlige og liberale indgangsvinkler håb og løfter om, at den siddende regering var på vej til at få en vis legemsdel på kogepladen, dels i forbindelse med allerede gennemførte sager og varslede politiske indgreb, såsom tyveri af en fridag som jo blev udråbt til at skulle betale næsten alt udgiftskrævende i årene fremover og en km. afgift på tung lasbilkørsel, som jo skulle redde vores klima fremover og ensidigt skulle betales af lastbilerne.
Men det skulle komme til at gå helt anderledes, hvor næsten alt der blev tordnet imod om mink og st. bededag, undersøgelser af Frederiksen og Bertelsen m.m. blev til fals for ministerbiler til blå og lyseblå spøgelsesbilister fra Venstre og Moderaterne, hvor den ene heldigvis allerede er frakendt føre retten. Og det skal vi jo så se om vi magter at leve med i årene fremover og bevare erhvervet som en levevej.
Og 2023 var jo ikke ret gammelt inden vi så at Frederiksen havde vredet armen om på Løkke og Ellemann og solgt de store brugte benzin osende ministerbiler til toppris og sikret fred for kvaler med mink undersøgelser, Findsen og Claus hjort m.m. Og den varslede km. afgift og mistede fridag var en realitet.
Ja og således fortsatte året med tvivlsomme sandheder om, at netop km. afgiften efter fradrag af det gyldne administrations bidrag til Sund og Bælt redder vores påståede skadelige overudledning af Co2, som netto kunne have været tilvejebragt ved ganske minimale besparelser på dieselforbruget (3,47 %) alternativt med 45 øre på dieselolien. Ja det optog faktisk alle i erhvervet, så man næsten ikke havde styr på om året i øvrigt økonomisk endte med at være et acceptabelt år, men ved nærmere eftertanke tror jeg dog at året 2023 trods vanskeligheder med chauffør mangel for al kørsel udover alm. dagkørsel har været megastor, så ser det ud til at der er opnået acceptable resultater i mange forretninger trods alt.
Som Brancheforening vil FDL også fremadrettet, hvor det er muligt presse på hvor det er nødvendigt, med tiltag der afbøder de absolut negative følger af de skjulte skatte opkrævninger, der ligger skjult i km. afgift såvel som varslede stigninger i dieselafgift.
Selvom næsten alt man kommer i hu ved slutningen af et år har været ganske unødigt for den påståede anledning, må man vel trods alt sige at der måske er bare en ganske lille opmuntring for dele af erhvervets udøvere i de kommende nye total vægte og nye vogntogslængder, hvor dele af vognmændene vil kunne høste fordele, men selvfølgelig ikke uden forudgående investeringer i større elle mindre grad.
Om den kommende fremtidige omlægning til brug af ikke fossile brændstoffer er der set med vore /mine øjne kun at sige, at det for realister og praktisk tænkende udøvere i erhvervet må anbefales, at man tænker sig om en ekstra gang, inden man farer ud og investerer i de for nærværende til rådighed eksisterende løsninger, hvor hverken købspris, driftsomkostninger, og lade infrastruktur kan omsættes til realistisk drift. Dertil er vi endnu meget langt fra løsninger der kan bruges i den virkelige verden.
Med håb om, at erhvervet trods de mange forhindringer og udgifter (skatter) der uden realistiske og ikke alt for sande påstande uretmæssigt pålægges os, må lykkes at skabe et acceptabelt udkomme også i året der kommer.
I anledning af det kommende nye år ønsker vi fra FDL´s bestyrelse og ledelse, medlemmer, kollegaer, samarbejdspartnere og forretningsforbindelser et godt nytår.
På vegne af FDL´s bestyrelse
Christian Jensen formand
På foreningens vegne
Jens Groot, kontorleder
Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook
Du kan også kontakte:
Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44
Vil du vide mere om FDL og FDL Olieklub så klik her www.fdl-vognmand.dk
Med venlig hilsen
Teglbækvej 8
8361 Hasselager
Tlf. 86 88 05 44