Vi mangler en saglig begrundelse:

Udvidet overhalingsforbud

løser altså ikke problemet

Det er naturligvis i orden, at hastigheder, overhalingsmuligheder m.m., fastsættes ud fra praktiske erfaringer og nødvendig dokumentation. Men min kæde hopper altså af med indførelsen af yderligere 270 km med overhalingsforbud for lastbiler. Jeg savner en saglig begrundelse og en gennemsigtig dokumentation for effekten af at man nu vil øge distancerne med overhalingsforbud.

Uanset, hvordan man end vender og drejer det, er det en notorisk kendsgerning, at der altid vil være nogle uheldige førere, som blæser på stort set alle love og regler. Og dem får man ikke bugt med ved at lave nye overhalingsforbud. For det er altså med overhalinger, som med hastighed: Er risikoen for at blive noteret, meget lille, ja, så kører langt de fleste alt, alt for stærkt.

Og her mener jeg ikke mindst førere af varebiler og personbiler, der ofte kører, som var det dem, der ejede vejnettet. Det samme vil gøre sig gældende med de mange, ofte langvarige lastbil-overhalinger. Manglende respekt er ikke en gyldig grund til at overtræde landets love, men hvis man ved, chancen for at få en bøde/klip i kortet, er minimal, så tager mange desværre chancen.

Men sagen er jo den, at problemet med de langsomme overhalinger reelt kan løses, hvis den lastbil, der overhales, reducerer hastigheden fra 80 til 70 km/t. Derved vil overhalingstiden reduceres fra ca. 19 til ca. 9 sekunder. Den langsomme lastbils gennemsnitshastighed vil selvfølgelig falde, men kun fra 80 til 79,97 km/t. Så det er så lidt, der skal til for at reducere problemet.

De fleste kører nærmere 90 end 80, men med stramme tidsplaner, der ofte er så stramme, at det er svært at nå frem uden at overtræde lovene. Derfor er det kun få, der vil slække farten. Når det er sagt, er der visse førere af vare- og personbiler, som ikke tager skade af at gå ned i fart i et par minutter. Vi oplever også en del, der er bange for at overhale lastbiler og derved skaber unødig kø.

Det gælder bl.a. den evigt revsende SF´er Karina Lorentzen Dehnhardt fra Kolding, som i P¤ Trekanten har udtalt, at hun er direkte bange for, selv på motorveje, er for at overhale et lastvognstog. Samme frygt har mange andre, og den slags er med til at forstærke det generelle indtryk af, at alt, hvad der sidder bag rattet af ”de store dræbermaskiner”, er ligeglade banditter.

I betragtning af, at både politikere og embedsmænd udmærket ved, hvor pressede førere af store vogntog er, er det for letkøbt blot at udvide overhalingsforbuddet. Jeg plæderer ikke for ”særlige hensyn”, men opfordrer til mere fair play over for den tunge trafik. Det er vognmandsbranchen, der holder Danmark i gang, men alligevel bygger man hindring efter hindring op.

Kommentar af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk