Beier-sagen har forhåbentlig været en øjenåbner:

FDL: Læg pres på politikerne

De ledighedstal for danske chauffører med stort erhvervskort, understreger FDL´s gentagende tvivl med hensyn til, hvorvidt der er en reel mangel på chauffører, eller det det er lønniveauet, der tæller. Ifølge jobindsats er der for tiden ikke færre end 661 danske chauffører, som er ledige – og klar til at køre. Hvis de altså vel at mærke kan få udbetalt en ordentlig overenskomstmæssig løn, eller i hvert fald en løn, der ikke er ringere, end de løn tal, som overenskomsterne omhandler.

Derved kan vi vist roligt fastslå, at manglen på chauffører, ikke er reel. Manglen på chauffører, er derimod mangel på chauffører, som vil køre langt under det danske lønniveau, og som – fordi de kommer fra enten det østlige Europa, Asien eller direkte fra Filippinerne – er villige til at indgå de såkaldte lokumsaftaler med de desværre alt for velkendte fifleri, den slags omfatter. Indtil videre er der intet sket, men FDL håber på, at filippiner-sagen fra Beier Transport, har været en øjenåbner.

Det klinger derfor hult, når virksomheder som Contrans i Kolding, H. P. Therkelsen i Padborg, Kaj Madsen, Fjelstrup med flere, i stort, og stigende, omfang anvender folk fra Filippinerne og andre steder hvor man reelt kun får sulteløn. FDL har med jævne mellemrum opfordret politikerne til at få ændret love og regler, så filippiner-finten ikke kan gentages. Men det kræver en soleklar lovtekst, som ikke kan vendes til egen fordel f dem, der har skrappe lobbyister og advokater, der gør alt for penge.

Som både FDL´s formand Christian Jensen og kontorleder Jens Groot, for flere år siden, og siden med jævne mellemrum, har sagt, skaber udenlandske chauffører en total skævvridning inden for lastbil-transport. En lille håndfuld politikere har ydet en stor indsats for at skabe mere fair konkurrence, men lobbyisterne, og klækkelige valgtilskud til bl.a. en del Venstre-politikere, har skabt problemer med at få det helt nødvendige flertal for at skaffe acceptable forhold for danske vognmænd.

Nu er der flertal for at gøre noget ved det, men jeg frygter for, at det ender med nye lappeløsninger i et sprog, som en smart advokat hurtigt kan få vendt og drejet, så det passer til postkasserytternes skamridning af eksisterende love og regler. Hvilket gør, at de vognmænd, der kører på gule plader, og betaler eventuelle chauffører, en løn, der mindst svarer til overenskomsterne, har stadigt mere svært ved at klare sig. Sådan har det i hvert fald hidtil været, når der er vedtaget såkaldte stramninger.

Derfor er det vigtigt, at man både i lokalforeninger og de organisationer, som kæmper for rigtige danske vognmænd, lægger pres på politikerne. Jeg opfordrer vognmænd og chauffører skriver læserbreve i aviserne, sender opslag til folketingspolitikernes Facebook-sider. Kampagnen skal intensiveres, når valgdagen nærmer sig, og slutte selve valgdagen, men sørg for at beskrive situationen og den unfair konkurrence, som visse politikere tillader. FDL vil prøve at udarbejde en liste over, hvilke firmaer, der giver klækkelige valgtilskud til politikerne.

Kommentaren af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk