trafikplan
Nu starter balladen om trafikkroner:
Rød bloks plan rammer
vejtrafikken benhårdt !
Det er med stor bekymring, FDL ser frem mod den tilbagerulning af den trafik aftale, som VKLA-regeringen, nogle måneder før valget, indgik med Dansk Folkeparti. Som vi tidligere har været inde på, vil den røde blok have markante ændringer, så nu er der lagt op til nogle manøvrer, hvor en stor del af de penge, der var afsat til vejnettet, om kort tid bliver kanaliseret over i kollektiv trafik. I går sagde transportminister, Benny Engelbrecht, at han begynder forfra med fordelingen af de ca. 100 milliarder kr., som indtil 2030 skal bruges for at optimere den trafikale infrastruktur.
Den kollektive trafik skal naturligvis opgraderes, men når fremkommeligheden på en stor del af vejnettet, bliver ringere og ringere, skaber rød bloks planer bange anelser. For der er ingen tvivl om, at S-regeringens støtter vil kræve i pose og sæk. Og tage sig godt betalt i et nyt forlig. Situationen bliver ikke bedre af, at Enhedslisten fortsat satser på at bruge mange milliarder på en tog Bro over Vejle Fjord. Et mega dyrt projekt, blot for at reducere togenes rejsetid Jylland- København med syv-otte minutter. Det er jo helt ude hampen, for at udtrykke det mildt.
Det eneste, der får lov at blive urørt, er aftalen om Togfonden fra 2014, og aftalen om bedre og billigere kollektiv trafik fra 2012 – fordi der stadig er flertal i Folketinget for de to forlig. Men både Socialdemokratiets egen plan fra januar om at bygge nye motorveje, broer og jernbaner for i alt 70 mia. kr., og de blå partiers aftale om at bruge 112 mia. kr. på en lang række rafikprojekter, tages af bordet og genforhandles. Den melding har skabt vrede og bekymring i adskillige kommuner, og rød bloks plan vækker naturligvis også bekymring i vognmandsbranchen.
Socialdemokratiet går ind for mere, og bedre, kollektiv trafik. har indgået en, i øvrigt helt urealistisk, aftale med Enhedslisten, SF og De Radikale om at mindske udledning af drivhusgasser med 70 pct. frem til 2030. Det rammer den individuelle trafik, selv om Benny Engelbrecht fastslår, at fremtiden ikke handler om tog, busser og letbaner.
Fordi vi satser grønt, betyder det ikke, at asfalt er lig med sort. Der skal være asfalt, som elbilerne kan køre på. Jeg foretrækker ikke tog frem for biler, cykler frem for tog eller biler frem for cykler. Jeg er optaget af at få skabt et godt og sammenhængende transportsystem, understreger Benny Engelbrecht.
Og det kan vi så, med ministerens besynderlige snak om asfalt til elbiler, tænke lidt over!
Kommentar af Preben von Skjoeth
På foreningens vegne
Jens Groot, kontorleder
Redaktion: Preben von Skjoeth
Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook
Du kan også kontakte:
Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44
Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk
Med venlig hilsen
Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk
indhold skrives her
På foreningens vegne
Jens Groot, kontorleder
Redaktion: Preben von Skjoeth
Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook
Du kan også kontakte:
Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44
Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk
Med venlig hilsen
Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk