Stigning i sager om ulovlig godstransport på over 4.000 procent:

Hvor meget mere skal der til

for at opnå politisk handling?

Trods politikernes konstante snak om, at man vil ulovlig cabotage-kørsel og social dumping til livs, lever begge onder i bedste velgående. Det er også tankevækkende, at mens der i 2010 blev rejst 44 sigtelser for ulovlig godstransport, var tallet for 2017 oppe på 1.952, og cabotage-transporterne tegnede sig for 519 sager. Altså en stigning på hele 1.908 flere sager – eller en stigning på over 4.436 procent. Det er så voldsom en stigning, at der er al mulig grund til at spørge transport- og rets politikerne inde på Christiansborg, hvornår de egentlig har tænkt sig at træde i karakter, og omsætte alle de fine ord i politisk handlekraft, og virkeligt bestræbe sig på at bremse social dumping.

Selv om Venstres ITD-støttede politikere har talt stolpe op og stolpe ned om, hvor meget de gør for at sætte ind mod ulovlighederne, er det mere end småt med at lade handling følge op på løfterne. De konservative arbejder som om, at godstransport på gummihjul er uden betydning, og det samme gør sig gældende med LA-ministrene. Det er primært Dansk Folkepartis Kim Christiansen, som var den, der først begyndte at interessere sig for problemet. Så kom Enhedslistens Henning Hyllested på banen, og de to yderfløje har næsten kørt parløb. Senest har SF´s Karsten Hønge blandet sig, men også Hønge løb panden mod muren. Og de tre er næppe de eneste, der har mærket det.

Man kan så undre sig over, hvad de mange ekstra millioner, som et flertal har afsat til bekæmpelse af social dumping, er brugt til. Spørger man transportminister Ole Birk Olesen, får man et intetsigende standardsvar om, at det tager tide, og at man arbejder på sagen. Spørger man justitsminister Søren Pape Poulsen, er det ikke givet, man får svar. Når ministre har svært med fyldestgørende svar til deres egne folk, er det ikke sært med intetsigende, eller slet intet, svar. Heller ikke beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen er meget for at tale om det, så det er i den grad op ad bakke for dem, der vil social dumping til livs. Men bortforklaringer er der rigeligt af.

Derfor er det positivt, at Christiansen, Hyllested og Hønge nu bakkes op af Rasmus Prehn fra Socialdemokratiet. Men så længe Venstres folk agerer som naive majorer eller lakajer, for ITD og DI-Transport, er det svært at komme social dumping og ulovlig cabotage til livs. For hvor er f.eks. Kr. Pihl Lorentzens løfter om at skaffe flere tusinde nye arbejdspladser? Det lovede ”Philen” i åbningstalen for et par år siden på ”Vestfyns Trækker”. Go´da` mand, økseskaft: Det var udlændinge, der fik jobs, mens VKLA-regeringen er ligeglad med seriøst arbejdende danske vognmand. For det er åbenbart helt indlysende betydeligt mere vigtigt at pleje sponsorerne.

 Kommentaren af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk