Er danske moderselskaber aktive i ulovlig cabotage kørsel i DK ?

For de bedrevidende et dumt spørgsmål de nok ikke vil uddybe !

Fakta er! Danske moderselskaber med postkasseselskab/er i andet EU medlemsland klart har valgt land, efter løn omkostning og import mulighed af arbejdskraft fra ikke EU medlemsland. Rumænien havde fra dag et disse muligheder grundet nationale forhold, nem adgang til arbejdskraft fra nabolandene mod øst. Polen har ikke fra dag et haft de samme nationale fordele, de har så politisk skabt og muliggjort import af arbejdskraft fra ikke EU medlemslande.

En arbejdstilladelse som kun gælder så længe chaufføren er ansat hos ansøgnings-virksomheden. Citat om fakta: 2016 til 2017 – er antallet af blandt andre filippinske og ukrainske lastbilchauffører på de europæiske landeveje steget med mere end 33.000 personer. Polen alene stod i 2017 for 65.192 ud af de 108.223 tilladelser. I 2020 udstedte Polen 650.000 arbejdstilladelser til arbejdere fra tredielande – ikke nødvendigvis for at de skulle arbejde i Polen, men med adgang til hele EU.

Danmark har store politiske skabte problemer med at kontrollere om de udenlandske chauffører fra de danske moderselskabers, datterselskaber (postkasser) faktisk er udstationeret hos moderselskabet. Fakta: Alle aktiviteter administreres og disponeres i og fra moderselskabets faciliteter i Danmark. Chaufførerne efterlader lastbilerne hos moderselskabet når de stempler ud for at afholde 45 timer ugehvil, ferie og lignende. Lige som de stempler ind igen hos moderselskabet når de skal køre lastbilen igen.

I Danmark er der ikke politisk vilje for at skabe de kontrolmuligheder der skal til for at få styr på problemerne, og gøre dem kontrolmulige. Ingen nævnt ingen glemt se dig omkring i din hjemby, hvor mange vognmænd/moderselskaber har udenlandske chauffører holdende weekend efter weekend sovende i deres lastbiler ?

Hvad den danske model ikke kunne klare i sagen hos Kurt Beier, kunne klares i NL. Eksempel fra Holland hvor 9 rumænske chauffører har vundet i retten i Holland.

Link: https://tirmagazin.ro/news/soferi-romani-de-camion-au-castigat-in-instanta-dreptul-de-a-fi-platiti-ca-cei-olandezi-4-600-euro-luna?fbclid=IwAR0-G1TQsFyYSm_vd2OSgfY1hK2iQADKQPctFPdIIBlAurgTueOP7jEAyvA

Frie Danske lastbilvognmænd FDL vil fortsat følge sagernes udvikling, og kritisk forholde sig til udviklingen. Vil du også følge med så tilmeld dig FDL`s elektroniske nyhedsbrev på https://www.fdl-vognmand.dk/ nederst i højre spalte finder du TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV, husk du skal besvare på den E-mail adr. du tilmelder.

Du kan også vælge at melde dig ind i Frie Danske lastbilvognmænd FDL så støtter du det politiske arbejde FDL udfører inden for godstransport på gummihjul, og retten til selv at vælge til eller fra.

Jens Groot

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Teglbækvej 8
8361 Hasselager
Tlf. 86 88 05 44