Miljødebat kører i forkert spor:

Eldrevne bilers renhed

er grov manipulation

Selv om politikerne i rød blok gang på gang har fået beviser for, at elbiler ikke er nok til at redde alverdens klima-problemer, fortsætter, især de mest venstreorienterede som bl.a. Ida Auken, med at ignorere selv de mest seriøse undersøgelser. Som FDL flere gange har leveret dokumentation for, er elbildrift langt fra så miljøvenligt, som de mest hysteriske miljøforkæmpere på venstrefløjen siger. Senest har en stor international undersøgelse dokumenteret, at en elbil skal køre mindst 219.000 km., før den er mere miljø-neutral end en moderne dieselmotor.

De fleste danske familier har et årligt kørselsbehov på ca. 30.000 – 35.000 km., så det vil sige, at de skal køre godt syv år for at opnå den, hos politikerne, ønskede effekt. Alle undersøgelser viser også, at ingen elbiler endnu har kunnet køre over syv år på de samme batterier. Det er i øvrigt tyske ADC, og søsterorganisationen i Østrig samt FIA, der står bag undersøgelsen. Konklusionen er næsten den samme, som det uafhængige tyske Testcenter, TÜV, for nogle måneder siden fremlagde, og de går stik mod det danske klimaråds lidt troværdige undersøgelse.

Men politikerne i Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og de radikale, læner sig op ad klimarådets undersøgelse, fordi den lige præcis passer ind i venstrefløjens ideologiske tankegang. Ideologi er en god, og relevant, sag, men må ikke blandes sammen med de faktiske kendsgerninger. Det er derfor, FDL gentagne gange, har opfordret politikerne til at basere debatten på fakta og ikke på en ideologi, hvis målsætning er komplet urealistisk. Det er også derfor flere anerkendte danske forskere og økonomer har advaret mod tro på, at elbiler alene løser problemerne.

Det er især fremstillingen af elbilens batteri, som belaster miljøet, fordi der bruges store mængder energi til at producere litium, kobolt og mangan, til bilbatteriet. Ifølge forskerne skaber det et udslip på mellem 11 og 15 ton CO2 ved produktion af et bilbatteri til en Tesla 3. Måler man det på 10 år og sætter det sammen med strøm til opladning af Tesla ‘en, slipper den i snit 156 – 180 gram COud pr. km., mens dieselbilen kun udsender 141 gram CO2 pr. km. Det er hovedkonklusionen hos tre forskere fra det anerkendte Institute for Economic Research i München.

Situationen bliver, om muligt, endnu mere grotesk, hvis talen falder på eldrevne lastbiler, hvor batteriernes kapacitet skal være væsentlig større. For når eldrevne privatbiler i dag står for et sted mellem 13 og 28 procent højere CO2-udslip end moderne dieselmotorer, er de største miljøforkæmpere i rød blok på vildspor. Vi skal alle yde en indsats for et bedre miljø, men vi skal ikke være tossegode, og belaste bl.a. vognmænd med ekstra udgifter, hvis ikke det er tvingende nødvendigt.

Kommentar af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

indhold skrives her

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk