Ynkelig klagesang fra speditører og de konservative:
Nu skal kunderne betale for den sociale dumping
Det er mildest talt ynkeligt at høre danske speditører fortælle om, at regningen for den merudgift, der opstår når udenlandske chauffører ikke kan parkere i ugevis på danske rastepladser, sendes videre til kunderne. Og speditørerne får naturligvis opbakning af de konservatives Rasmus Jarlov, der åbenbart ikke aner en hujende dyt om, hvad der sker i virkelighedens verden. FDL opfordrer den altid højtråbende Jarlov at prøve på at sætte sig ind i tingene, inden han går i rette med dansk lovgivning. Det er vel det absolut mindste, man kan forlange af en folkevalgt politiker, hvis primære opgave må være at varetage danske skatteyderes interesser.
Efter FDL‘s opfattelse, er der ingen grund til at have medlidenhed med danske speditører, hvoraf mange tjener tykt på at operere med social løndumping. Så hvad det er for en regning, speditører vil sende videre, er da helt ude i hampen. Det ville næsten være at håbe, at kunderne er klar over, hvordan tingene hænger sammen, og nægter at betale merpris, siger FDL‘s kontorleder Jens Groot, da FDL-Nyt bad ham kommentere situationen. Det et simpelt hen for lavt, hvis speditører presser kunderne til at betale mere, mens speditørerne fortsat skovler penge ind ved at anvende underbetalte chauffører, som hidtil i uger og måneder har opholdt sig i deres lastbiler.
Et godt eksempel er DSV, hvis direktør Jens Bjørn Andersen, nu igen manipulerer med kendsgerningerne, og flere danske medier hopper helt ukritisk med på snyder-vognen, så her kan man virkeligt fastslå, at DSV´s topfigur, stikker sit sande hoved frem, fortsætter Jens Groot. Må det være os tilladt at gøre Jens Bjørn Andersen opmærksom på, at det aldrig har været lovligt at holde ugehvil på 45 timer i lastbilen. Jens Bjørn Andersen har gentagne gange haft held med at manipulere med politikerne. Medierne, der gang på gang fremhæver ham som et eksempel på en driftig chef, lukker øjnene for kendsgerningerne.
Men kan han også manipulere med befolkningen? Alle danske vognmænd og chauffører ved, at ugehvilet ikke lovligt kan holdes i førerhuset. Det har aldrig været lovligt at holde et 45-timers ugehvil i lastbilen, og det ved Jens Bjørn Andersen udmærket. Det passer bare så helvedes dårligt med det koncept, DSV i sin lange glorværdige levetid har praktiseret. Men hvem skal betale, hvis loven ikke, som tidligere, men nu skal håndhæves? Hvem har tidligere konfiskeret besparelsen ved ulovlige ugehvil i lastbilen? De chauffører, der konstant holder 45 timers ugehvil i lastbilen, er dem, som bruges til udførelse af social dumpning.
Problemet findes ikke i deres hjemlande i, men Danmark og Norden er attraktive lande. DSV og Jens Bjørn Andersen har været med til at skabe denne situation. De har blot, ret behændigt, glemt at afregne omkostningen for lovlige ugehvil, og nu kommer man Gud hjælpe mig og vil kræve højere priser hos kunderne, som dermed skal betale for DSV´s og andre store spillere på markedet. Så er det vi i FDL spørger om, hvornår især de borgerlige politikere vågner op og viser os, at de ikke er til købs for sponsorpenge fra vennerne, som rigtigt mange, nok berettiget, tror. Det er i hvert fald på tide, at nogen sætter speditørerne på plads.
Redaktion: Preben von Skjoeth
På foreningens vegne
Jens Groot, kontorleder
Redaktion: Preben von Skjoeth
Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook
Du kan også kontakte:
Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44
Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk
Med venlig hilsen
Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk