FDL ønsker alle et godt nytår:

Et nyt år, med fortsat kamp venter

Om godt et par døgn er vi i 2021, vanen tro tager vi fat på et nyt og spændende år med masser af nye og gamle udfordringer. På vegne af FDL ønsker administrationen, medlemmer, olieklub brugere, samarbejdspartnere og kolleger over det ganske land et GODT NYTÅR!

EU vejpakken er ikke færdig indplanteret, Færdselsstyrelsen overtager nye opgaver i en lind strøm, så der er sand for dyden nok at tage fat på, og som FDL´s formand, Christian Jensen., fastslog i sin årlige jule- og nytårshilsen, fortsætter FDL kampen mod de ukollegiale kolleger, som ikke kun med hvide plader, men nu også med gule DK plader, bødepålægges for ulovlig cabotage kørsel, problemet med social løndumpning skifter konstant udseende, alt bliver afprøvet.

Embedsmandsvælden kombineret med lobby og spindoktorer, uddannet efter samme læst, ser ud til helt at havde overtage politikerens beslutnings opgaver. Beslutningerne tages ikke længere af de folkevalgte, det har de ansat akademikere og konsulent virksomheder til, og ingen vil tage ansvaret for tåbelige beslutninger, køen ved håndvasken bare vokser.

Problemerne inden for vejgodstransport på gummihjul i Danmark løses ikke, den sociale DK chaufførs løndumpning fortsætter. Danske politikere vil åbenbart ikke leverer retten til brug af de eksisterende, elektroniske data hos Færdselsstyrelsen. Så de kan bruges elektronisk i kontrolarbejdet for overholdelse af den danske godskørsels lovs krav: Overholdelsen af lønkravet i overenskomster mellem de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark.

Skulle der være nogen i tvivl om hvilke DK virksomheder der har størst interesse og økonomisk gevinst, ved laveste mulige fragtomkostninger i DK. Det har transportkøberne, og hvem er de så, det er helt klart DK placerede handels og produktions industri- virksomheder, der køber transporten hos DK speditionsvirksomheder, som kan organisere sig i to brancheorganisationer, Danske Speditører medlem af Dansk Erhverv, eller DI Transport medlem af Dansk Industri. Hvad er banditter i habitter.

Cabotage godstransport på gummihjul er prisdannende for det øvrige DK transport marked. I overlevelses håb, fuskes der så med lønafregninger, så det på papiret ser overenskomstmæssigt rigtigt ud. Og når timetallet ikke må kontrolleres elektronisk  hos Færdselsstyrelsen så afsløres snyderiet ikke, det fortsætter uændret.

Frie Danske Lastbilvognmænd FDL tillader sig at spørger, hvor længe skal Danske Speditører, Dansk Arbejdsgiverforening, DI Transport og Dansk Industri, sidde med ved forhandlingerne når EU lov omhandlende godstransport på gummihjul skal implementeres i dansk lov, ligeledes hvilke kontrolmuligheder de kontrollerende skal have. I dette beskrevne forum skal transportkøberne ikke have indflydelse.

Det er stadig op af bakke, alt er ved det gamle. Kun årstallet er fra 1. januar nyt. Men kampen mod snyderiet fortsætter med uformindsket styrke.

Det tør FDL godt garantere.

Godt Nytår!

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Teglbækvej 8
8361 Hasselager
Tlf. 86 88 05 44