Parkeringsproblemet for lastbiler langs DK-vejnettet fortsætter

 

Danske lastbilchauffører tvinges til valget mellem PEST ved parkering eller KOLERA ved køretid

Færdselsstyrelsens parkeringsvagter kontrollerer på rastepladserne langs de danske motorveje, og det foregår fortsat uden hensyn til fortsat mangl på markerede lastbil båse. Vælger lastbilchaufføren at parkerer sin lastbil uden for en markeret lastbil bås eller i en bås markeret til andet brug eller at parkerer et sted på rastepladsen uden markeret parkeringsbås og selv om han ikke holder i vejen. Så får han med Færdselsstyrelsens parkerings jernnæve en parkeringsafgift på 2.040 kr. Betales inden for 24 dage koster det 1.530 kr. Betales der inden for 5 dage, koster det 1.020 kr.

Det mest groteske i denne sag er at rigtig mange lastbiler registreret eksempelvis i Rumænien ikke betaler deres parkeringsafgifter, og Færdselsstyrelsen magter ikke når de kun har et registrerings- nummer at finde den registrerede bruger, som også skal være indehaver af Fællesskabstilladelsen, som giver lastbilen ret til at udfører godstransport i EU så Færdselsstyrelsen kan indlede en inkasso-sag mod den registrerede bruger.

DK har et kamera overvågningssystem placeret centrale steder på motorvejsnettet som ville kunne afsløre den manglende parkeringsafgiftsbetaling og politiet ville hurtigt kunne stoppe skyldneren og kræve beløbet + tilløbende omkostninger som en straks bøde. Det er bare ikke sådan ligetil, for der er himmelvid forskel på en afgift og en bøde og justitsministeriet ønsker åbenbart ikke at tilpasse det juridiske system så Automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG) kan afsløre skyldnerne.

Det skriger til himlen når danske lastbilchauffører får parkeringsafgifter grundet manglende plads samtidig med at udenlandske gratister slipper afgifts fri, de smider blot Færdselsstyrelsens plastikstriml fra vinduesviskeren i skraldespanden og griner til de danske chauffører.

Overholdes køre- og hviletidsbestemmelserne ikke koster det bøde/kørekort

Overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne:

Til føreren fastsættes en bøde på 100 kr. for hver %, en regel om køre-og hviletid er overskredet.

Til virksomheden fastsættes en bøde på 200 kr. for hver %, en regel om køre-og hviletid er overskredet.

Med en tolerancegrænse på 5 %, er mindste bøden på 500 kr. til føreren og 1.000 kr. til virksomheden.

Frie Danske lastbilvognmænd FDL vil fortsat følge sagernes udvikling, og kritisk forholde sig til udviklingen. Vil du også følge med så tilmeld dig FDL`s elektroniske nyhedsbrev på https://www.fdl-vognmand.dk/ nederst i højre spalte finder du TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV, husk du skal besvare på den E-mail adr. du tilmelder.

Du kan også vælge at melde dig ind i Frie Danske lastbilvognmænd FDL så støtter du det politiske arbejde FDL udfører inden for godstransport på gummihjul, og retten til selv at vælge til eller fra.

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL Olieklub så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Teglbækvej 8
8361 Hasselager
Tlf. 86 88 05 44