Politikernes svigt koster vognmændene dyrt:

Mangelfuld kontrol giver

snyderne alt for frit spil!

Som FDL, med jævne mellemrum, har været inde på, har både politikerne og deres embedsmænd, samt rigspolitiet, svært ved at leve op til deres mildest talt luftige løfter om, hvordan vi får styr på godstransport på gummihjul. Det eneste, vi har talrige gange har hørt, er ”at nu skal den sociale dumping bekæmpes”, og ”nu skal vi have den trafikale infrastruktur på plads”. Bortset fra regeringens forslag om en forbedret trafikstruktur, er der intet sket. Og trafikplanen falder muligvis på gulvet, hvis den røde blok vinder valget.

Det er under al kritik, fastslår kontorchef Jens Groot, FDL. Lad os starte med social løndumpning. Hvordan skal Færdselsstyrelsens kunne kontrollere, om de papirer, de får udleveret til løn? Kontrol drejer sig om fakta, og selv om chauffører kører rundt med lønsedler, konstrueret med det formål at dokumentere, at chaufførerne får udbetalt overenskomstmæssig løn, kan det ikke bruges til noget, hvis det ikke holdes op mod de faktiske tachograf-data på den aktuelle godschauffør. Her mangler en politisk indsats det er hos justitsministeriet den er gal.

Loven skal skærpes, så det er muligt at kontrollere en dansk registreret lastbil og chauffør uanset dennes oprindelsesland og ansættelsesforhold. Kommer en dansk postkasse-chauffør, eller for den sags skyld en hvilken som helst udenlandsk chauffør i en ikke dansk registeret lastbil, stikker han som den naturligste ting en konstrueret lønspecifikation ud, men hvordan skal kontrollen afsløre rigtigheden, når de danske myndigheder har ikke adgang til tachograf-data på en ikke dansk registreret lastbil, og ej heller ikke en dansk postkasse-lastbil.

Dette fænomen er skabt for at undgå kontrol, fortsætter Jens Groot. De såkaldte postkasse-lastbilerne købes, finansieres, forsikres og registreres af danske selskaber. Kun nummerpladerne kommer fra postkasse hjemhørs landet. Det er et ekstremt vigtigt emne, fordi det økonomiske ejerforhold skal bindes juridisk til det danske moderselskab, så kapitalen ikke kan forsvinde i postkassehjemlandet. Chaufførerne i disse lastbiler kan komme fra hele verden, indlejet gennem et EU-registreret vikarbureaus, De aflønnes på momsfri regning ud af landet i moderselskabets PC-system, som også håndterer postkasseselskaberne.

Chauffør vikarbureauer, som leverer chauffører til danske registrerede lastbiler i national transport, skal i øvrigt være registeret hos Færdselsstyrelsen i Danmark. Cabotage-transporten i Danmark, er, i sin nuværende form, skabt af dygtige danske jurister. Det er lykkedes DI, Danske Speditører og ITD, at hyre dygtige lobbyister og derved skabe et lukrativt system, som med manglende kontrolmuligheder, er ved at smadre de danske virksomheder, der ikke ønsker at deltage i de landsskadelige tiltag, men hvor længe skal vi finde os i det, spørger Jens Groot.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Ansvarshavende: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk