Uafklarede spørgsmål om valg af p-plads, men:

Statens pligt at sikre pladser nok

I betragtning af, at danske transportpolitikere ikke kan, og i hvert fald ikke bør, være i tvivl om, at der ikke er ordentlige rastepladser nok, er det mildest talt forbløffende, at Venstres transportordfører, Kr. Pihl Lorentzen, i dagens udgave af Lastbil Magasinet, giver udtryk for, at han ikke forstår, at mange chauffører ikke kan finde plads. Måske burde ”Philen” tage en uges rundtur i aften, og nattetimerne, og finde ud af, at der er en reel mangel på ordentligt indrettede rastepladser. Lidt bedre planlægning ville gavne. Det ville også være interessant at vide mere om, hvorfor så mange holder uden for båsene, selv om alle båse ikke er optaget, når de ankommer.

Det er desværre typisk, når Kr. Pihl Lorentzen fastslår, at man (staten) håber, at flere private investorer vil etablere rastepladser med mulighed for bad og sovefaciliteter. Det vil selvfølgelig være godt for staten, ikke mindst, hvis man kunne tvinge de store speditører til at etablere pladser og soverum til alle deres udlændinge, som fortsat opholder sig for længe i forhold til 25 timers-reglen. Men generelt er det en statslig opgave at sikre tilstrækkeligt med rastepladser, derom bør der ikke herske tvivl. Derfor er det forkert at vente med en evaluering til om et års tid, for det bliver problematikken ikke mindre af med den øgede godstransport.

Det ville være godt at vide, hvorfor chaufførerne vælger deres p-plads for den natlige parkering som de gør, lød det fra FDL´s kontorleder Jens Groot, da vi bad ham om at kommentere den uholdbare situation. Er det fuldt bevist, når der vælges en plads uden for lastbil skråparkerings-båsene? Er det risikoen for, at der senere kommer en kølevogn med frost, så kølemaskinen skal køre hele natten, som det i sommer har været tilfældet. Eller drejer det sig om at holde tættest på toiletterne? Vi ved det ikke, og vi ved jo heller ikke, om valget uden for lastbil skråparkerings-båsene er begrundet i manglende pladser, eller andre årsager.

Disse spørgsmål, ville politiets natlige patruljering på de statslige rastepladser ved en simpel registrering kunne belyse, fastslår Jens Groot. Det er færdselsloven, der gælder på disse områder, så ordensmagten må jævnligt køre gennem disse områder. Når Kristian Pihl Lorentzen ikke forstår lastbilchaufførernes problemerne, skyldes det manglende indsigt i chaufførernes daglige arbejdsforhold, og i tiltag for ikke at blive lukket inde på en statslig rasteplads, og få ødelagt næste dags leverings terminer. Selvkørende vognmænd og chauffører er i vid udstrækning underlagt en stram tidsplan fra speditørerne, og en lidt bedre planlægning

Det vil klæde de danske trafikpolitikere, hvis de satte sig bedre ind i chaufførernes daglige arbejdsproblemer og det gøres ikke hos proletarer komsammener. Hvad angår private raste/parkeringsområder, er der flere eksempler på, hvor dårlig en investering det til dato har været. Ønsker trafikpolitikerne en udvikling i den retning, er de pinedød nødt til at ændre på lovgivningen og kontrollen, så efterspørgslen på betalte sikre parkeringspladser, den er ikke eksisterende i Danmark i dag. De fleste politikere har for længst erkendt, at trafikken tager til, og rettidig omhu er ikke at udskyde tingene, men at handle hurtigt, effektivt og fremadrettet.

Redaktion: Preben v. Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk