Dobbeltmoralen lever stadigt:
Speditør-udspil om etik
er svært at tage seriøst
Det er svært at tage det alvorligt, når Danske Speditører nu vil lancere etisk kontrol af partnere. For er der nogle, som har fraskrevet sig enhver form for etik, er det mange af de danske speditionsvirksomheder sammen med diverse postkasseselskaber og deres vikarbureauer. Årsagen til det såkaldte etiske tiltag, hænger utvivlsomt sammen med afsløringen af Kurt Beier-sagen, hvor det meste af Danmarks befolkning, på TV, så de uhumske forhold, chaufførerne arbejdede og boede under.
Paradoksalt nok, vågnede myndighederne og politikerne først, da der kom TV på i den aktuelle sag om filippinske lastbilchauffører, som var sluset ind i EU til Polen. Efterfølgende blev de udlejet fra de ”postkasser”, de blev importeret til. Så fra Kurt Bayer postkasseselskab til moderselskabet i Danmark, hvor de blev indkvarteret i Kurt Bayers slumlejer på virksomhedens adr. i Padborg, det tidligere motel byggeri hos Transitgården, som Kurt Bayer overtog i 2012.
Når de importerede chauffører får status af internationale godschauffører, betragtes de ikke i Danmark som udstationerede, siger FDL´s kontorleder Jens Groot. Derfor arbejder de ikke arbejde under danske arbejds- og lønvilkår som herboende dansk arbejdskraft. De har ikke en udstationerings periode, som skal håndhæves. De kan, i en ubegrænset periode, bo hos det danske moderselskabs område til en lønafregning som i denne sag blev nævnt til 15 kr. i timen.
Det er tankevækkende, at stort set alle dominerende danske moderselskaber, som dominerer på transportmarkedet i Danmark, har polske postkasser. Sandsynligvis er de registreret med et chauffør-vikarbureau, der er tilknyttet godskørselstilladelserne. Alle de registrerede internationale vikarchauffører fra de østeuropæiske EU-lande, udstationeres fra postkasserne, til moderselskabernes hovedadresser i Danmark. Det foregår naturligvis uden om udstationeringsdirektivet.
De udstationerede vikarchauffører, som arbejder under moderselskaberne og fra disses adresser i Danmark. De arbejder ikke under forhold, som ellers krævet i ud-stationeringsdirektivet. Danske myndigheder gør ikke noget for at rette op på forholdene. Man belønner dem hellere med et Ridderkors, længe inden de filippinske chauffører landede i Padborg. Så husk ugentlig rengøring. Ellers kommer Martin Aabak fra Danske Speditører med krabasken.
Men vi har jo set, at løn- og arbejdsforhold til gengæld uden betydning. Så FDL tror altså ikke på speditørernes etiske kontrol!
Redaktion: Preben von Skjoeth
På foreningens vegne
Jens Groot, kontorleder
Redaktion: Preben von Skjoeth
Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook
Du kan også kontakte:
Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44
Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk
Med venlig hilsen
Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk