Bremseproblem indlæg fra FDL  6.

Sprit ny trailer på BPW-aksler syns godkendt med 44% bremsekraft.

Frie Danske Lastbilvognmænd FDL, fortsætter kampen, mod akselfabrikanter som markedsfører deres produkter med falske bremsekraft % som efterfølgende godkendes af Færdselsstyrelsen G erklæringer. Urigtige oplysninger om bremse % er en trussel mod trafiksikkerheden, Hvem er de ansvarlige i dette eksempel det er!

BPW-akselproducent og Færdselsstyrelsen som godkendelses-myndighed.

FDL arbejder seriøst med problemet, manglende bremsekrafts %, samt den ofte valgte nødløsningen opvarmning inden synskontrol. FDL har set dokumentation på en dårlig BPV-aksel: BPW, TSB 4309, 361-040-08 ECE. Akseltypen mangler i eksemplet 20% bremsekraft i forhold til de i G-erklæringen oplyste værdier og i forhold til lovens minimumskrav til bremse % præstationer.

BPW må havde ændret på bremse kaliberen som sider på den nye aksler med 430 mm skive. Ældre køretøjer som er bestykket med de tidligere udviklede aksler med 430 mm skiver har ikke problemer med at opfylde de lovede bremsekraft %. BPW i må ud af busken, skal jeres BPW, TSB 4309, 361-040-08 ECE havde fundet de manglende 20 %, kræver det en ny kaliber der kan overføre den nødvendige kraft.

FDL har skrevet det før og gør det gerne igen, al provokeret opvarmning af bremser er ødelæggende, belægningen nedbrydes, den bliver glashård, når det sker, ophører belægningen med at være sliddelen, det bliver så skive / tromle i stedet, det betyder højere varmeudvikling, kortere levetid for hele bremseenheden. Det udløser en betydelig højere vedligeholdelse udgift for dårlige bremser.

Hvor længe vil hovedparten af danske vognmænd finde sig i disse forhold, og hvor længe vil de trække rundt med kørselsrekvirenternes påhængskøretøjer og deres højst sandsynlige dårlige bremser, uden på nogen måde at stille krav om dokumentation for at bremsekraft % altid, lige ind fra gaden med normal drift varm bremse, opfylder lovens krav til bremsekrafts %.

Gode bremser kan altid synes, med kolde eller driftsvarme, også med max 100 graders varme som er Færdselsstyrelsen max krav om bremse temperatur ved syn.

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Teglbækvej 8
8361 Hasselager
Tlf. 86 88 05 44