Social løndumpnings grimme hoved.

Frie Danske Lastbilvognmænd FDL derfor social løndumpning.

FDL vil med dette indlæg, belyse en udbredt dansk model, som ofte bruges til social løndumpning af chauffører på det danske og nordiske transportmarked. Undskyldningen herfor er, det er en nødvendighed, for at være konkurrencedygtige på det internationale marked. Eksemplet er taget ud af tilgængelige artikler fra  transportmedierne.

Stort dansk transportkoncern CO2-kompenserer sit brændstofforbrug.

Transportkoncernen har hovedsæde i Kolding og datterselskaber (postkasser) i Kolding (Danmark) – Flensburg (Tyskland) – Kaunas (Litauen) – Baltic (Litauen).

Transportkoncernen forbruger årligt omkring 7,5 millioner liter diesel, svarende til en CO2 udledning på omkring 24.000 ton, som kan CO2 kompenseres med skov-plantnings projekter, i Asien, Europa Nord og Sydamerika.

Transportkoncernen har ingen danske godstilladelser, det har postkasseselskaberne, den danske postkasse har 2 godstilladelser og 2 DK registrerede lastbiler. Ifølge transportkoncernens hjemmeside, rådes der over en egen flåde på 270 trækkere og 320 køletrækkere, som trækkeren betaler afgifterne for, alt transportmaterialet er dekoreret i transportkoncernens farver med tilhørende dansk logo.

Transportkoncernen disponerer, ud fra egne tal, 268 stk. trækkere, registeret i de nævnte udenlandske postkasser. Ifølge de offentliggjorte artikler, er det moderselskabet og den danske dieselolie leverandør, der levere en aftale, så alle lastbiler som transportkoncernen disponerer, kører uanset registrerings nationalitet, på dansk diesel aftale, gennem moderselskabets dieselaftale som inkluderer en CO2-kompensation.

Et naturligt spørgsmål, hvorfor alle de udenlandske nummerplader, når alle lastbiler indkøbes og leveres i Danmark. fra dansk forhandler. Moderselskabet sikre investeringen bliver i Danmark, og ikke bindes i postkassens hjemland. Når de udenlandske nummerplader kommer til Danmark, monteres de på dansk værksted. Så er lastbilen klar til disponering, af moderselskabet, nøjagtig som var de dansk registeret.

Hvorfor så de hokuspokus tiltag, ene og alene, for at minimerer chaufførens løn til under 1/3 af hvad en overenskomstmæssig dansk løn er, når der køres national dansk godstransport (cabotage kørsel) og nummerpladerne ikke er danske. De såkaldte danske Transportkoncerner, arbejder i et dansk marked de kender, de slippe afsted med at udfører national dansk godstransport uden DK-lønomkostning.

DK- nationale transportopgaver, er alle attraktive for danske Transportkoncerner med postkasseselskaber registrerede lastbiler. Med lønomkostninger på under 1/3 del af DK- løn.

Jens Groot

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Teglbækvej 8
8361 Hasselager
Tlf. 86 88 05 44