Vigtigt at gardere sig mod kæmpebøder:

Traileres bremseproblem

forsvinder ikke af sig selv

Selv om der er røster fremme om, at vognmænd og chauffører skal tage det roligt med hensyn til de nye bødetakster, er der tale om en tikkende bombe. De nye bødesatser, der træder i kraft fra og med årsskiftet, kommer til at koste en bondegård, hvis man i f.eks. en vejsidekontrol ikke har bremsekraft nok på traileren. Så det er svært at forstå, hvorfor vi opfordres til at tage det roligt.

Indtil dato er der intet, som tyder på, at ejere/brugere af tusindvis af trailere har taget skridt til eventuelle justeringer. Hvilket vil sige, at den vognmand eller chauffør, som kobler en trailer efter trækkeren, ikke, med mindre, han har en udskrift af sidste bremsetest med, har en Jordisk chance for at vide, om traileren bremser, som den skal. Derfor er der absolut ingen grund til at tage den med ro. Tværtimod.

Man behøver ikke at være ekspert for at kunne se, at det Satans bremseproblem ikke bare forsvinder op i den blå luft, siger FDL´s kontorleder Jens Groot. Man kan undre sig over, at køber/lejer ikke stiller krav til sælger, om at bremserne til enhver tid er lovlige, uanset hvilket tidspunkt testen foretages. Som vi tidligere har påpeget, er den eneste mulighed for at sikre sig, er en elektronisk udskrift på at bremserne er OK.

Problemerne har også noget at gøre med bremseklodsernes og kaliberens kvalitet og    Indvendige udveksling. Bremsecylindrene skal også være af en kvalitet lig med det, som findes på en for vogn. En fjederbremse skal ikke springe på 3 år, på 3 ud 4 monterede. Det er ikke unormalt, at membramhusene sprænger fra bespændingen, så et årligt kontrolsyn er ikke nok, for stålkvaliteten skal være bedre.

Beregningerne for udstedelse af G-erklæringer skal optimeres, fortsætter Jens Groot. Kan en tidligere beregnet G-erklæring ikke opfylde bremsekravet for det aktuelle køretøj, skal importør og/eller forhandler bekoste en ny beregning, og tilpasning af bremserne, så de i fejlfri tilstand, altid opfylder lovens krav.

Glem klagesangen om omkostningerne for at få et påhængskøretøj, som altid kan bremse, for den omkostning kommer tilbage mange gange i besparelser på unødvendig udskiftning af belægninger og unormale slid på tromler/skiver. Virker skidtet optimalt, er det belægningen som slides. Bremser alle hjul som de skal, revner skiverne ikke og tromlerne flækker heller ikke.

Stiller vognmænd og deres chauffører ikke disse krav, er det utopi at tro på en klart forbedret bremsestatistik, og så ender vi med periodisk syn hvert halve år, måske endda hver tredje måned. Og det bliver problemet ikke hverken bedre, eller billigere af, understreger Jens Groot.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk