Positive tanker hos transportministeren:

Karensperiode kan bremse

den systematiske cabotage

Der er interessante elementer i transportminister Benny Engelbrechts plan om at bekæmpe social dumping. Det gælder ikke mindst en mulig karensperiode for cabotage-kørsel, så systematisk cabotage forhindres. Det drejer sig også om at sikre, at vejdelen af en kombineret transport omfattes af cabotage-reglerne og om en fremrykning af den intelligente tachograf, som alt andet lige vil føre til en betydeligt bedre håndhævelse af reglerne – og så vi ministeren fastholde forbud mod lange hvil i køretøjerne.

Det er en klokkeklar prioritet for regeringen at sætte en stopper for den sociale dumping og sikre ordnede forhold på vejtransportområdet, lyder det fra Benny Engelbrecht. Det er et erklæret mål at konkurrencen foregår på lige lønvilkår, når transporten udføres af udenlandske chauffører. Derfor er jeg glad for, at arbejdsmarkedets parter har udvist ansvar og sammen er kommet med en række anbefalinger, der kan bidrage til at løse udfordringerne med at sikre danske løn- og arbejdsvilkår på vejtransportområdet.

I EU kæmper vi også mod social dumping. Forhandlingerne om Vejpakken, er inde i sin afgørende fase. Både Parlamentets og Rådets aftaler indeholder en masse gode elementer, der kan være med til at sikre ordentlige arbejdsvilkår for chaufførerne og fair konkurrence på området. Nu skal vi, i Rådet og Parlamentet, bare blive enige. Møder med ligesindede lande i den såkaldte Vejtransportalliance, viser, at vi står stærkt i de kommende forhandlinger m.h.t. at fastholde danske prioriteter, konkluderer ministeren.

Det lyder alt sammen godt, men det er for tidligt at juble, for vi ved af erfaring, at lobbyister for bl.a. postkasseselskaber og fiktive vikarbureauer samt de store transportaktører, gør, hvad de kan for at hindre seriøse tiltag. Det er en hån mod de mange seriøse danske vognmænd og deres chauffører, som i alt for lang tid har kæmpet mod svindel og bedrag. Tiden er inde til, at ejere og førere af biler på gule plader og med seriøs dansk aflønning tilgodeses. Skærpede krav kan også reducere risikoen for ekstremt høje bøder.

Kommentar af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk