Container- transport er lig med halv tom- kørsel.

Container- transport på gummihjul er lig med halv tom- kørsel.

Frie Danske Lastbilvognmænd FDL har tidligere skrevet at Container- transport under de nuværende forhold er lig med, det halve som tom- transport. Tom- transport er dårlig eller ingen  planlægning. Når man så den 14. juni hos Transportmagasinet kunne læse at Dania Connect viser vejen, de vil til at planlægge deres transporter, de kalkulerer med en besparelse på 4.000.000 kilometers tom- kørsel frem til 2025.

Længere nede i den omtalte tekst belyses hvordan det er muligt. (Det, der er så specielt ved containerbranchen, er, at man i princippet altid har en tomkørsel enten den ene vej til havnen eller den anden fra havnen). Føres det princip videre til skibsfarten, og hvorfor ikke? Importerer de øst- asiatiske lande et tilsvarende antal varer, leveret i skibs- container, som de eksporterer i skibs-containere, hvis ikke så er tom- transporten sammenlignelig, halv tom- transport.

Da FDL tidligere belyste dette problem, som et negativt element i skibs- container transport- formen med skib og lastbil / bane, var reaktionen minimal. Enktle udtalte, at FDL ikke vidste hvad der foregik. Nu har så en af de større aktører beregnet de kan sparer 4.000.000 tom- kørsels km. Omregnes de til afregningstaksterne for DK container- kørsel i km. ca. 8.00 kr. giver det en omkostningsbesparelse på 32.000.000 DDK frem til 2025. Det bliver interessant at følge.

Container- transport i vest DK har præget af en betydelig del hvide nr. plader, lig cabotage- kørsel og kombinations- transport.

I dag kan man så i Politiets døgnrapport læse om et Padborg- firma som kontrolleres for ulovlig cabotage- kørsel, konfiskation af lastbiler, for sikring af bødebetaling, samt ransagning af kontor for sikring af bevismateriale. Sagen kan så føjes til tidligere ikke afsluttede sager fra Padborg. Fremtiden vil vise om det stadig er givtigt at planlægge transport- dokumenter, for max cabotage- kørsel i Danmark.

FDL slår fast: Det er ulovlig social løndumpning at udfører ulovlig cabotage kørsel i Danmark.

Når den nye danske Godskørselslov træder i kraft, skal alle som foretager national DK-godstransport fra A til B i Danmark, betale DK mindsteløn.

Ifølge EU-lov er en godstransport fra A til B i samme nation en national godstransport.

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Teglbækvej 8
8361 Hasselager
Tlf. 86 88 05 44