Myte om udenlandske transportører:

Skæv debat omkring østchauffører

Jeg er lidt træt mytesnakken om, at østchaufførerne, som disponeres af danske speditører og store vognmandsfirmaer, holder i dage- og ugevis og venter på læs, for det er kun den halve sandhed. Dem, der som holder i dage- eller ugevis, og venter på læs, er nemlig for en meget stor dels vedkommende på vej tilbage til land, hvor de kommer fra. De disponeres ikke i rundtursordningen af danske speditører, og de vil gerne syd på igen til det marked, de har som udgangspunkt/base, men ikke nødvendigvis deres hjemland. Det siger FDL´s kontorleder, Jens Groot, i forbindelse med den følelsesladede debat omkring de mange udlændinge, og især østeuropæiske, chauffører på vore rastepladser.

Det holdende lastbil-problem, og den sociale dumping, er de i langt højere grad, de hvidplade lastbiler, som i tusindvis disponeres i rundtur hos de danske speditører, for de er tvunget til at opholde sig ulovligt i lastbilen, når de venter på losning/lastning i Danmark, fortsætter Jens Groot. Mange danske virksomheder lukker for losning/læsning fredag lige over middag, og så hedder det naturligvis mandag morgen, uanset om vognmændenes eller chaufførernes familier er i Makedonien eller på Filippinerne. Deres arbejdsprogram har hos de danske speditører første prioritet, lange km ture til den laveste km takst, lige som hensynet til cabotage-lovgivningen kræver maksimal dumping-udnyttelse.

Da disse chauffører ikke er velkomne i speditørernes indhegninger, og heller ikke må bruge dem til lastbil-camping, og der ikke er etableret andre faciliteter, har de et problem. Havde de danske speditører udvist blot en lille bitte smule medmenneskelig pli, havde de for længst sørget for sanitære opholdsforhold til de rigtigt mange udenlandske chauffører, de disponerer, og som derfor ikke kan undgå at strande i Danmark. Nøgternt set, er det ikke uden grund, at der i Danmark findes et bygningsreglementet.dk § 232-§237, Indretning af hotel, som skal følges i Danmark. Så en jordhule eller et førerhus er ikke længere tilstrækkelig i Danmark, som opholdssted for de udskældte chauffører fra øst.

Det vil koste penge ja, og hvem skal nu betale? Det burde være lavere aktieudbytte til dem, der udnytter billige, ofte underbetalte udlændinge, men man kan frygte, at speditørerne vil lade fragtpriserne stige, så deres svineri rammer kunderne. Køen ved håndvasken er lang, når det drejer sig om at undgå at betale for transportørernes velfærd, som nærmest er en by i Rusland, Som FDL ser det, må speditørerne til lommerne og selv betale de ekstra omkostninger, som de kommende parkerings-restriktioner uundgåeligt vil medføre. Det vil i hvert fald være langt under niveau for seriøse firmaer at skyde ekstraudgifterne over på transportkøberne, som speditørerne i forvejen tjener guld på, siger Jens Groot.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk