Statskassen går glip af mindst trecifrede millionbeløb:

Sover du, kære skatteminister?

Det er ikke megen ny viden i Rapporten om Statsvejnettet 2018. For os, der i mange år har været i branchen, virker rapporten ufærdig, og ligner nærmere tidsfordriv, end konkrete tal, oplysninger og konkrete oplæg til hvordan, og hvor, man eksempelvis får etableret det nødvendige antal rastepladser til de påkrævede hvil. Ifølge rapporten var 80 % af de lastbiler, som kørte ind i Danmark i 2017 med udenlandske nummerplader. Rapporten skønner, at 20-25 % af al lastbilkørsel i Danmark foretages med udenlandske nummerplader.

Det fremgår f.eks. ikke, hvor mange procent af de mange udenlandske lastbiler der er dansk ejet gennem udenlandsk selskab (postkasse eller ej) tidligere leverede ITD en grænsetælling hvor de omtalte procenter også var med, måske de er blevet en belastning for deres image. Det siger FDL´s kontorleder Jens Groot og fortsætter: FDL har tidligere lavet beregninger på registreringsafgifterne og forelagt SKAT dem uden resultat.

Fakta er, at en dansk registreret trækker, opkræves vægtafgift, som også dækker for den sættevogn, som efterkobles, lige som der opkræves vejbenytteles afgift for hele vogntoget. Sættevogne, som registreres med danske nummerplader, opkræves ingen vægtafgift, og når trækkeren ikke er på danske plader, betaler vogntoget ikke vægtafgift for at køre i Danmark. Så der er 20-25 procent manglende vægtafgift fra lastbilerne i statskassen.

At den grænseoverskridende trafik med udenlandske registrerede lastbiler er steget. Der er gang i hjulene ja, men giver det flere penge i skatte kassen fra transportsekterne (tvivlsomt) Udenlandske chauffører i udenlandske lastbiler betaler ikke skat i Danmark, Konklusionen kan kun være den sociale løndumpning stiger med lige så mange procent som aktiviteten. Når danske moderselskaber, skaber udenlandske datterselskaber (postkasseselskaber) udelukkende for at registrere hele den tidligere trækker flåde i disse selskaber, koster det staten dyrt.

For den del, som tidligere i Danmark betalte vægtafgift og chaufførskatter til statskassen, bliver nu registeret i datterselskab på ikke danske nummerplader, for efterfølgende uden ændringer fortsat som tidligere fra de danske faciliteter driver virksomheden. Eneste ændring i driften er lastbilens nummerplade og chaufførens ansættelse og løn. Dermed mister statskassen indtægten på vægtafgift og chaufførløn, fastslår Jens Groot og slutter med et ”Skattefar du sover på 10`år! Så vågn dog op!

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk