FDL spørger! Har danske myndigheder mistet kontrolevnen ? 2.
Frie Danske Lastbilvognmænd FDL efterlyser kontrolmuligheden i følgende lovtekst.
FDL-sætter spørgsmålstegn ved, kontrolmuligheden af LBK nr 1051 af 12/11/2012.
- 6.Stk. 3. Indehaveren af en tilladelse skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster.
Stk. 4. Tilladelsesindehaveren skal efter påbud fra transportministeren indsende dokumentation for, at virksomheden følger de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster.
Færdselsstyrelsen: Styrelsen regulerer og fører tilsyn inden for færdselsområdet skriver følgende:
Overenskomster på godskørselsområdet
På godskørselsområdet findes følgende landsdækkende overenskomster:
- Dansk Transport og Logistik (DTL-A) og 3F Transportgruppen 17-20
- DI/Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) og 3F Transportgruppen
- DI og 3F Transportgruppen for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere
- ITD Arbejdsgiverforening og Kristelig Fagbevægelse
- Kristelig Arbejdsgiverforening og Det Faglige Hus
En virksomhed skal blandt andet følge de bestemmelser, der findes i de kollektive overenskomster, om:
- Løn, herunder bestemmelser om løn under sygdom
- Pension
- Arbejdstid og overarbejde
- Feriefridage
- Betalt frihed til uddannelse og betaling for lovpligtig efteruddannelse
- Opsigelse og fratrædelse
- Orlovsordninger
Hvordan kontroller Færdselsstyrelsen så i dag overholdelse §6. stk. 3. og 4.?
Er virksomheden medlem af en DA/LO-arbejdsgiverforening kontrolleres ikke.
Er virksomheden medlem af en anden eller slet ingen arbejdsgiverforening, kræves et lønningsregnskab i forbindelse med kontrollen, disse regnskaber sendes så til kontrol hos den i papirerne skrevne fagforening der er valgt.
Et lønningsregnskab kan være konstrueret til formålet, at dokumenterer en overenskomstmæssig lønafregning i henhold til gældende overenskomst. Og ikke nødvendigvis, hvor mange arbejdstimer der er brugt for optjening af lønnen.
Fakta:
Uden tachograf/førrekort data, er kontrollen af chaufførens faktiske arbejdstid som chauffør i lastbilen umulig.
Samkøring af tachograf data, fra kørehviletidskontrol, med lønningsregnskaber fra alle indkaldte virksomhedskontroller er nødvendig, for en ensartet lønafregning som den godskørselsloven beskriver, for godskørsel på DK-nummerplader.
Jens Groot
På foreningens vegne
Jens Groot, kontorleder
Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook
Du kan også kontakte:
Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44
Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk
Med venlig hilsen
Teglbækvej 8
8361 Hasselager
Tlf. 86 88 05 44