Hvorfor altid hovsa og ikke langsigtet overvejelser?

 

Frie Danske lastbilvognmænd FDL er tilhænger af langsigtet økonomisk planlægning, også når der skal investeres i fremtidens miljøsikre transportmateriel. Vi skal ikke have droner som ikke kan flyve, vi skal heller ikke have tog, som er forældede inden de leveres, eller letbaner der ikke kan køre når bladene falder af træerne eller køreledningerne rimer. Danmark har brug for gennemtænkte løsninger i rettidig rækkefølge, og ikke som nu efter spindoktorernes pengepungs- størrelse.

Det skriger til himlen når man vil have alt over på EL opladning til batteri, det kan kun blive optimalt ved nærsone kørsel i områder hvor EL- nettet er udbygget med en kapacitet der kan løfte opgaven. National godstransport kan ikke klares alene med en batteriløsning og der er vel ikke nogen som tror vi får køreledninger over det højre spor på motorvejene. Nej vi skal have de alternative bæredygtige brændstoffer med i kabalen, i en rækkefølge som er miljø overskuelig.

Biogas fra anlæg her og nu er en mulighed, og de skal placeres hvor biomassen produceres, så transporten for afgasningen bliver kortest mulig, afgasset gylle med ud, til bytning med gasset gylle, områder uden gødnings- produktion ingen biogasanlæg. Vi skal ikke have kæmpe anlæg, så biomassen skal transporteres rundt i det ganske land, så transporten æder miljøgevinsten. Nej det skal direkte over i det bestående gas net i Danmark.

Der findes også mange andre alternative løsninger, som nødvendigvis må med i planlægningen Biodiesel – Ætanol – Hydrogen – Propan. Skal resultatet være optimalt skal alle muligheder med i overvejelserne. Når en Tesla skal køre i over 6 år før den miljømæssigt overhaler en MB diesel, så er der nogen der har regnet helt forkert. Og andre der har ladet sig påvirke af vidtløftige fortællinger uden helt hold i virkeligheden.

Og selvfølgelig skal der ikke ventes på entreprenøren, for at få gravet rende til EL kablet, grundet en eller anden forfejlet Licitations aftale der forbyder en anden kompetent at udfører opgaven. Er det et problem har EL selskabet ikke forfattet udbuds materialet godt nok. Men om vognmændene skal slippe for de omkostninger alle andre erhvervsdrivende bliver pålagt, når de har behov for at få El- kapaciteten udvidet til deres produktions forbedringer, klinger det ikke hult?

Frie Danske lastbilvognmænd FDL vil fortsat følge sagernes udvikling, og kritisk forholde sig til udviklingen. Vil du også følge med så tilmeld dig FDL`s elektroniske nyhedsbrev på https://www.fdl-vognmand.dk/ nederst i højre spalte finder du TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV, husk du skal besvare på den E-mail adr. du tilmelder.

Du kan også vælge at melde dig ind i Frie Danske lastbilvognmænd FDL så støtter du det politiske arbejde FDL udfører inden for godstransport på gummihjul, og retten til selv at vælge til eller fra.

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL Olieklub så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Teglbækvej 8
8361 Hasselager
Tlf. 86 88 05 44