Byrådsmedlem og MF-kandidat, Michael Nedersøe:

Parkerings-svineri skal stoppes!

I mange kommuner oplever erhvervslivet problemer med overnattende chauffører, som ikke tager det så nøje med, hvor, de forretter deres nødtørft. Faktisk er der mange steder tale om decideret uhumske lokaliteter med afføring, papir, der flyder og affald, som bliver smidt, hvor det nu passer chaufførerne. Det er den ny 25 timers parkeringsregel, som har fået stadigt flere udlændinge til at parkere og holde hvil i industriområder. Et enkelt sted på Sjælland har en landmand fået tilladelse til at opføre et 80 meter langt raftehegn for at beskytte sin jord med afføring og affald, og i Horsens forsøger byrådsmedlem Michael Nedersøe, som også er Folketingskandidat for Dansk Folkeparti, at få sat en stopper for svineriet.

Til trods for, at politikere fra stort set alle partier, igen og igen, taler om bekæmpelse af social dumping, kniber det gevaldigt med at lade handling følge de flotte ord. Det oplever Michael Nedersøe, fordi der i Horsens kun er opbakning fra Venstre med hensyn til en stramning af kontrollen. Michael Nedersøe har foreslået en jævnlig og systematisk kontrol af parkerede lastbiler i kommunen, men de konservative og socialdemokraterne vil først have et møde med Dansk Industri og Business Horsens, inden de vil beslutte sig for noget. En holdning, der skuffer Michael Nedersøe, ikke mindst fordi han, som tidl. chauffør, kender vognmands-branchen indefra, og derfor også ved, hvordan tingene foregår i virkelighedens verden.

Det er naturligvis i orden at tage en dialog med erhvervslivet, men vi kan altså ikke snakke os ud af problemerne, siger Michael Nedersøe til FDL-Nyt. Der skal skrides ind, for det er jo helt ude i hampen, hvis danske skatteydere skal betale for udenlandske chaufførers hvile- og toiletforhold. Der er tale om udlændinge, som i stor stil har taget danske chaufførs job, og det eneste rigtige vil være, som FDL har været inde på, at de store speditions- og vognmandsfirmaer, som anvender udlændinge, selv påtager sig ansvaret for faciliteter til hvil og overnatning. Se f.eks. hos DSV, hvor der i jule- og nytårsferien holder i flere hundrede lastbiler. Det er de store, der tjener på billige udlændinge, og derfor må regningen sendes til dem, der anvender udlændingene.

Det er mit indtryk, at vi er enige et langt stykke af vejen, men det er et problem, at nogle af mine byrådskolleger blander æbler og pærer. Tanken om at afvente en klarlægning af lastbil-problematikken er et forsinkende element, for der er tale om to vidt forskellige problemstillinger. Det er nu, der skal handles, og det er frustrerende, at der er to partier, som trækker tingene i langdrag. Jo længere tid, vi venter med at gribe ind, desto værre bliver svineriet, og en systematisk kontrol er i realiteten simpel, siger Michael Nedersøe.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk