FDL advarer mod drop af udstationeringsregler:

Vil åbne en ladeport for snyderi

Det vil være yderst beklageligt, hvis ITD, sammen med organisationens politiske venner og velbetalte lobbyister, får held til at overbevise EU-Kommissionens topfolk om, at man bør trække forslaget om, at transport-erhverver fremtidigt skal være omfattet af udstationeringsdirektivet. For så vil der i givet fald åbne sig en ladeport for dem, der vil snyde, og det er der mange af de store aktører, der vil. Og gør, fordi de ved, at risikoen for at blive opdaget er uendeligt lille. Midt i debatten omkring social dumping, er det vigtigt, at både EU og de enkelte medlemslande for alvor søger at stoppe den sociale dumping.

Som FDL tidligere har gjort opmærksom på, bør der ikke herske den mindste tvivl om, at udstationerings-reglerne bør gælde for alle, også ved international vejtransport. Det burde faktisk være en meget simpel konklusion, men hvis nogen ellers skulle være i tvivl, så kast et blik på, hvordan tingene foregår hos Contrans A/S i Kolding. Contrans A/S har, som moderselskab til postkasseselskabet SC Henrik Hansen SRL Satu Mare, Romania, til fulde udnyttet lovgivningen, og kun med det ene formål, at udføre social chauffør-løndumping i såvel Danmark som i den nordligste del af EU-området.

Alt i Kolding disponeres som hvis det var dansk registrerede lastbiler, registreret i moderselskabet, og derfor burde udstationeringsreglerne også være gældende, sagde FDL´s kontorleder Jens Groot, da FDL-Nyt for nogen tid siden behandlede emnet. Alle chauffører, der er ansat eller indlejet og disponeres med udgang fra samme land, skal arbejde under ens arbejdsforhold og lønvilkår. Nøjagtigt som udstationerings-reglerne har til hensigt. ITD organiserer hovedparten af de danske moderselskaber med postkasseselskaber inden for godstransport, som gennem mere end det seneste årti har arbejdet på at skabe egne forhold, som muliggør udnyttelse af chauffør-løndumping.

Det kan kun være ansættelsesstedet og udstationeringsstedet, hvorfra den daglige disponering er udgangssted og tilbagekomststed, som afgør, hvilke løn- og arbejdsforhold, der skal arbejdes under. De store administrative udfordringer for transportvirksomhederne, som ITD peger på, er timemæssigt hurtigt tjent ind via den billige arbejdskraft. Der skal være ordnede forhold, som det er let for myndighederne at kontrollere – og håndhæve reglerne. Udstationerings-reglerne bør gælde for alle lande i EU. Det, som foregår inden for godstransport på gummihjul er, at danske arbejdspladser overtages af chauffører med billigste fællesnævner under dække af international transport, og det er en regulær udstationering.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk