Den trafikale infrastruktur er en skændsel:

Ikke råd til at vente med

nye veje til efter valget!

Der har været talrige reaktioner som følge af Regeringens og Dansk Folkeparti fremlagde en fælles plan for mere langsigtede infrastruktur investeringer. TV og andre medier melder klart ud, og det har skabt fornyet interesse for tiltag, der kan mindste trængsels-perioderne, som koster samfundet mange milliarder kroner, og masser af spildtid. Nøgternt bedømt, er det ikke alle investeringer, der vækker begejstring, hvilket især skyldes planen om en jernbane til Billund og den stærkt omdiskuterede omfartsvej ved Mariager.

Men ser man på den samlede plan, er den faktisk markant bedre, end gennemsnittet af de vedtagne infrastruktur-projekter tilbage i tiden. Det fastslår specialkonsulent Jonas Herby fra tænketanken Cepos, der fremhæver, at Billund-banen vil være en elendig, og alt for dyr løsning. Omfartsvejen ved Mariager, som også vil være en del af planen hos Socialdemokratiet, kan faktisk godt vise sig at ende som en fornuftig investering. Vejdirektoratets indledende analyser viser, at projektet er tæt på at være rentabelt. Om den teori holder stik, ved ingen rigtigt.

Uanset hvad, er der behov for en mega effektiv plan, så vi undgår de stadigt voksende kødannelser som følge af for dårlig fremkommelighed, siger kontorleder Jens Groot, FDL. Alle ved, at trafik flowet konstant stiger, men hidtil har vores politikere kun lavet lappeløsninger, ofte gennemsyret af studehandler, som ikke altid er lige fornuftige. Det er også usikkert, hvor meget af den ny plan, som føres ud i realiteter ved et eventuelt regeringsskifte. Hvis røde blok kommer til magten, vil nogle af milliarderne til vejnettet, blive smidt over i den kollektive pulje.

Det er stærkt bekymrende, at 37 procent af anlægs-budgetter er anvendt på urentable projekter, ikke mindst med den uholdbare rasteplads-situation.  Politikerne snakker og lover, men det er skandaløst, at man først nu går i gang med at undersøge, hvor stort et problem de manglende rastepladser er. Ingen kan da være i tvivl om, at det er nu, der skal handles og ikke efter et valg. Den politiske passivitet er en hån mod de vognmænd og chauffører, som risikerer store bøder, fordi de ikke kan finde en rasteplads, eller er tvunget til at holde uden for de markerede båse.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk