Ændret trafik forlig bliver dyrt for vognmænd:

Stor kollektiv investering

rammer godstransporten

Det virker nærmest som om rød bloks valgsejr har skabt en berusende stemning, hvor ideologien går frem for sund fornuft. Ikke mindst på miljø- og klimaområdet, hvor transportsektoren og landbruget nu for alvor skal kanøfles. I hvert fald hvis det står til især SF, Enhedslisten, de radikale. Den får ikke for lidt, når Klaus Bondam, gammel SF’er og chef for Dansk Cyklist Forbund, udtrykker sin begejstring. Bondam glæder sig, i en klumme i Altinget, over udsigten til, at man endelig får en transportminister, som vil tilgodese den kollektive trafik, og ikke mindst cyklisterne.

Det er naturligvis OK med den slags meninger, men debatten kører af sporet, hvis man sætter kikkerten for det blinde øje. FDL er enig i at den kollektive trafik bør forbedres, og at der bl.a. skal etableres flere cykelstier. Men det går galt, når ideologien er det afgørende punkt. Det vil tage mange år at udbygge jernbaner og busruter. Det vil blive meget dyrere, end rød blok gør sig tanker om, og hvis man vil bruge enorme summer, på en forbedre kollektiv trafik, er der slet ikke økonomi til at forbedre det overordnede danske vejnet.

Som situationen udvikler sig, er det tvingende nødvendigt at udbygge vejnettet, og derfor er holdningen i de røde partier bekymrende. For det virker som om, de mener, at hvis man bare snupper ekstra milliarder til kollektiv trafik, er hele verden reddet. Det er naivt at stille tingene sådan op, for uden flere, og bedre, veje, går samfundet i stå. Jævnlige kødannelser og store, og ofte meget kostbare, forsinkelser, skaber problemer for både vognmænd, chauffører og dansk erhvervsliv. Og jo længere projekterne udskydes, desto værre og dyrere bliver det.

Det er måske en utopisk tanke, men hvor ville det være befriende, hvis politikerne, bare en gang imellem, ville tage brugerne seriøst med på råd. Og her mener jeg ikke mindst DTL og FDL, som ikke er filtret ind i det politiske spil med politikere, som skal ”levere varen” til ITD, DI, Danske Speditører og andre, som betaler klækkelige økonomiske tilskud til politikernes valgkasser. Det er derfor vigtigt for de rigtige danske vognmænd at bearbejde dem, der kun tjener deres sponsorer.

Kommentar af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk