Bremse-problematik

Bremse-debat fortsætter på fuld styrke:

Men specialister kan faktisk

fjerne bremse-problemerne

Bjarne Nielsens debatindlæg i dagens udgave af Lastbil Magasinet, er endnu et eksempel på, at det ikke kan lade sig gøre at opnå 100 % sikkerhed. Men det belyser også, at de fem hjul, som bremsede kunne klare 58 % grænsen. Så skulle der mangle bremse-effekt på et enkelt hjul i en triplebogie, som de fleste løstrailere er udstyret med, som ikke har sovende bremser, kan klare procentsatsen.

Så det kan betale sig at ofre nogle ekstra tusinde kr. for at undgå sovende bremser. Problemet er altså ikke uløseligt, hvis man vel at mærke vil ofre det, det koster. Som i øvrigt er småting i forhold til de urimelige bøder, der udskrives.

Det er næppe en tilfældighed, at OK’s vognpark, i hvert fald bremsemæssigt, ikke mere har problemer. For hele vognparken bliver bremsemæssigt, serviceret af  specialisten Lundegaard Consult Fyn. FDL har tidligere orienteret om vognmænd, der heller ikke har problemer efter at Lundegaard har overtaget bremse-serviceringen.

Jeg har sagt det før, og gentager gerne, at det årelange problem faktisk kan ryddes af vejen. Det siger kontorleder Jens Groot, da FDL-Nyt bad ham kommentere den forståeligt følelsesladede debat. Som vi tidligere har orienteret om, justerer Lundegaard Consult bremserne og sørger alt papirarbejdet med nye godkendelser hos Færdselsstyrelsen.

Tiden går, og den er ved at være knap, hvis alle triplebogie-sættevogne i Danmark skal have optimeret bremserne, så de ikke sover. Men det er måske den registrerede bruger, der sover mest. Når vi skriver 01/01/2020, hvem tør så koble en løstrailer med sovende bremser, og hvem har råd? Jeg spørger bare, lyder det fra Jens Groot.

Du skal havde fat om nældens rod, har du sovende bremser, løses problemet ikke ved at skifte belægning, tromler eller skiver, det er blot et spørgsmål om tid inden de sover igen. Det er styrerenheden på sættevognen eller påhængskøretøjet du skal havde fat i hvis problemet skal løses.

Til dato har Styrelsen, uanset hvilket navn Styrelsen har haft, ikke kunnet løse den opgave for dig. Det er forståeligt, at man tror, og regner med, at når man køber/lejer et påhængskøretøj, som kan bremse som motorvognen. Den skal jo bare have skiftet klodser, når de er slidt op, så ingen problemer. Det har du bare ingen garanti for, hvis du ikke i kontrakten kræver indskrevet, at bremseudstyret skal tilpasses de faktiske bremsekrav. Om nødvendigt skal beregningerne til en ny G erklæring foretages og kontrolleres af et af vognmanden valgt uvildigt serviceværksted.

Der skal altså kun ét værkstedsbesøg til for at tilpasse og justere bremserne, så de bremser, som de skal – og så er problemet løst. De tilløbende elektroniske og mekaniske fejl, som kan opstå, skal man selvfølgelig selv sørge for bliver ordnet i forbindelse med et serviceeftersyns-program vognmanden tilpasser efter behov.

 

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk