Ulovligheder

Politikerne snakker og snakker:

Men hvorfor så passive

over for ulovligheder?

Kanal 5´s og TV2’s mange afsløringer af defekte vogntog og førernes talrige store og mindre overtrædelser, er ikke overraskende for os i transportbranchen. Men det er i virkeligheden skræmmende, at politikerne stort set forholder sig passive, for det er i realiteten, desværre, kun toppen af isbjerget, vi oplever.

Så man behøver ikke hverken at være matematisk student, jurist eller have den store kædestrammer eksamen for at se, hvor galt, det står til. For det er jo desværre et fåtal, der ryger i tungvognspolitiets bødeblokke. Det er et bekymrende fåtal, som ender med at få en bøde, og det er i den grad utilfredsstillende.

Man kan med rette spørge politikerne om, hvad der skal til, for at de træder i karakter og øger ressourcerne hos tungvogns-centrene og hos politiet som helhed. Skal der nye alvorlige ulykker til? Eller hvor mange spirituspåvirkede chauffører, skal i brummen, inden politikerne vågner, og erkender virkelighedens verden?

Det er forfriskende, at Peter Skaarup, DF vil konfiskere bilerne hos de såkaldte vanvidsbilister. FDL er af den opfattelse, at politikerne skal tage skridtet fuldt ud. De skal også se på transportbranchen og vedtage, at hele vogntoget, kan tilbageholdes. Det skal ikke være muligt at hente godset med en anden trækker.

Seriøse danske vognmænd og chauffører med biler på gule plader, må jo føle sig grundigt til grin, når de dagligt er vidne til især social dumping og systematisk ulovlig cabotage. Det har i flere år været et stadigt stigende problem. Men ikke desto mindre er det store flertal på Christiansborg fornærmende passive.

Så passive, at de burde smides ud for ikke at udføre de opgaver, der er sat til. Kim Christiansen og Henning Hyllested er de eneste, som helhjertet har kæmpet for de seriøse danske vognmænd. Men det har været forgæves, bl.a. fordi lobbyisterne for de store aktører og postkasseselskaberne er lidt for dygtige.

Lige p.t. undskylder politikerne sig med, at de venter på EU´s vejpakke, men det en dårlig undskyldning. For politiet har ikke fået flere penge, og de tre tungvogns-centre har ikke tilstrækkelig bemanding, hvis de skal være mere effektive. Så aben er indtil videre hos politikerne, og det udnytter lobbyisterne.

Kommentaren af Preben von Skjoeth 

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Social dumping

Fri organisationsret

CO2

De Radikale før trafikforhandlinger:

Lavere CO2-udslip og sats

på nye 2+1 vejstrækninger

Hos transportordfører, Andreas Steenberg fra Det radikale Venstre, er det en meget klar, faktisk altafgørende, forudsætning for et godt forhandlingsforløb om trafik-milliarderne, at der skal fokus på CO2-udledningen. Men de radikale er ikke, som partierne helt ude i venstrefløjen, afvisende over for flere veje.

Men det at få reduceret transportens CO2-udslip, er et meget vigtigt element for os, siger Andreas Steenberg fra Det Radikale Venstre, og fortsætter. Det indebærer, at man f.eks. laver en reform af bl.a. bilafgifterne, eller afgifterne på drivmidler, så vi kan få vedvarende energi ind i skibe, lastbiler.

Vi er nødt til at gøre noget for at skabe grobund for et bedre klima, og her spiller biltrafikken, herunder lastbil-transporterne, en vigtig rolle. Vi har naturligvis flere ting på ønskesedlen, men det er svært at uddybe, når vi ikke ved, hvor mange af de 112 milliarder, der er at bruge fra det borgerlige forlig.

Det ved ingen endnu. Men det er Det radikale Venstres opfattelse, at vi også skal have bygget noget, fortsætter Andreas Steenberg. Vi kan jo ikke lave en liste, når vi, som omtalt, ikke kender den økonomiske ramme. Men vi vil prioritere 2+1 veje i provinsen og mere kollektiv trafik i de helt store byer.

Med 2+1 veje får man meget for pengene, og vi kan koble mange byer, der har det svært, på motorvejsnettet for relativt små beløb i forhold til at bygge motorveje. 2+1 kender læserne måske fra Sverige eller ganske få steder i Danmark. De fungerer faktisk meget godt, fastslår Andreas Steenberg.

  • fakta om 2+1 veje 

  • En 2+1 vejer en vejtype, som skiftevis har en eller to kørebaner i en given retning. Den kan have en midterrabat, som oftest i form af wirer udført i stål, eller den kan have et midter areal der kan over køres.
  • Denne vejtype har som regel tre gennemgående kørebaner på hele strækningen, dog kun to de steder, hvor to kørebaner i den ene retning overgår til én og omvendt i den modsatte retning.
  • Vejtypen forekommer meget i Sverige og Norge, og var tidligere udbredt i Danmark inden udbygningen af motorvejsnettet.
  • Da kørebanerne er noget smallere end på en motorvej, er 2+1-veje som oftest udlagt som motortrafikveje.
  • Hvor dette ikke er tilfældet, kan det betyde langsomtgående trafik så som traktorer og motoriserede redskaber.
  • I Sverige bliver 2+1-veje også omtalt som mötesfri motortrafikled eller mötesfri landsväg.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Ugehvil

Kampen mod ulovlige ugehvil:

Effektiv kontrol kræver

betydeligt flere betjente

Det lyder interessant med betydeligt skærpede bøder for ulovlige ugehvil, men hvordan vil transportminister Benny Engelbrecht mod få realiseret et effektivt system, som for alvor kan mærkes, ikke mindst hos bagmændene? For som det er nu, hører vi gang på gang, at selv de mest åbne tungvognsbetjente erkender, at der ikke er tid til at udføre en tilstrækkelig effektiv kontrol.

Man behøver ikke just at have den store kædestrammer-eksamen for at kunne regne ud, at det ikke er nok med stikprøvekontrol. Hvis kontrollen skal have en nødvendig og afskrækkende effekt, skal der slås til med den store hammer. Og hvorfra kommer så den manglende, politimæssige kapacitet? Mig bekendt er der ikke planer om en betydelig forøgelse af mandskabet hos tungvognscentrene.

Det er så let at kritisere politiet for ikke at være effektiv nok. Men når politikerne, og Rigspolitiets øverste ledelse, går mere op i måltal, end i at skabe tilstrækkeligt med effektive kontroller, er tungvognsbetjentene, og deres kolleger inden politiet, stort set magtesløse. Så her er altså en ret stor en knude, der skal løses, men det haster, hvis ikke det hele, endnu en gang, skal løbe ud i sandet.

Politikerne, der har det overordnede ansvar for ordensmagtens mandskabsmæssige størrelse, må tilføre tungvognscentrene flere ressourcer, hvilket vil sige flere penge og nyansættelse af flere betjente. Hvis ikke politikerne tager sig sammen og sender de nødvendige økonomiske midler til tungvognscentrene, kan man godt skyde en hvid pil efter de håbede resultater af det ny initiativ.

Kommentar af Preben Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

SF-tanker

SF’s transportordfører:

En grøn omstilling og

kollektiv trafik i fokus

Selv om Anne Valentina Berthelsen er SF’s ny transportordfører, er hun klar i mælet, når det drejer sig om fremtidige trafikale investeringer. Den kun 24-årige ordfører lægger ikke skjul på, at der fra SF´s side især skal satses på den grønne omstilling og den kollektive trafik.

Transportminister Benny Engelbrecht vil, modsat den tidligere regering, satse på en bred aftale om den nye infrastruktur-plan, lyder det fra Anne Valentina Berthelsen, og fortsætter, Det er fornuftigt, for så er der en bedre chance for, at det hele ikke bliver fejet af bordet igen, hvis magten en dag skulle skifte.

Men det betyder også, at vi er flere partier om bordet, som skal blive enige, og det er sværere, end hvis vi var få. For alle skal kunne se sig selv i det endelige resultat, og vi er jo meget uenige om, hvad der skal være højeste prioritet i transport-politikken, så det bliver en svær og lang proces, og vi kan ingenting love på forhånd.

For SF er det afgørende, at transport-politikken som helhed, og den ny infrastrukturplan, først og fremmest tager hensyn til den grønne omstilling, og har som hovedmål at bidrage til regeringens og støttepartiernes målsætning om at reducere Danmarks CO2-udslip med 70 % i 2030. Det er absolut det vigtigste hensyn, når vi skal prioritere hvilke investeringer, der skal laves og hvordan.

I forlængelse heraf er det for SF også den kollektive trafik – herunder Togfondens fase 2 og timemodellen – samt cyklismen og elektrificeringen af biltrafikken, som er i højsædet, fortsætter Anne Valentina Berthelsen.

Det kommer til at præge vores prioriteringer i infrastruktur-forhandlingerne, og jeg mener, at vi først og fremmest skal have vendt bunden i vejret på den økonomiske prioritering, som den tidligere regering lavede i deres infrastruktur-aftale således, at der investeres langt mere i den kollektive trafik og mindre i asfalt. Det er første, afgørende skridt for klimaet og mobiliteten, understreger SF’s transportordfører Anne Valentina Berthelsen.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Trafikaftale

Ring 5 i fare

Blå blok i kovending:

Opbakningen til Ring 5 

er ved at smuldre væk

Der er nytænkning på vej i blå blok, for hverken Venstre eller de konservative har planer om at arbejde videre med etableringen af en Ring 5-motorvej ved hovedstaden. Det var ellers en klart prioriteret opgave i den investeringsplan, som blå blok havde udarbejdet. Den specifikke Ring 5 er dermed formentlig helt ude af billedet.

Så med en dalende politisk opbakning til en ny motorvej fra Køge syd for København op til Frederikssundsvej 35 kilometer længere mod nord, smuldrer det med interessen. En ny motorringvej gennem den sydvestlige del af hovedstadsområdet var ellers centralt for VKLA og Dansk Folkeparti.

Heller ikke i Dansk Folkeparti er der opbakning til at bruge godt seks milliarder kroner til en Ring 5-motorvej, som skærer igennem en række forstadskommuner, hvor der har lydt høje protester mod en sådan motorvej.

Hos De Konservative er partiets nye transportordfører, Niels Flemming Hansen, ikke helt tilfreds med, at partier bag blå bloks investeringsplan nu begynder at undsige delelementer i aftalen.

Vi står fast på de aftaler, vi har indgået. Men det er samtidig klart, at næste skridt er et spørgsmål om, hvad der nu bliver det muliges kunst, og der er ting, som står højere på vores liste end en Ring 5, siger han.

Mens både Det Radikale Venstre, Enhedslisten og SF har meldt sig imod en Ring 5, indgår den nye motorvej som en mulighed i den investeringsplan, Socialdemokratiet lagde frem i januar.

Socialdemokratiet har imidlertid hverken taget entydigt parti for eller imod Ring 5. Men transportminister Benny Engelbrecht (S) mener fortsat, at den er relevant at diskutere, når han sætter sig for bordenden og skal forhandle en ny investeringsplan på plads.

Benny Engelbrecht vil indkalde alle Folketingets partier til forhandling med det mål at lande en så bred politisk aftale som muligt. I den forbindelse vil det være relevant også at drøfte Ring 5. Venstre og Konservative har andre planer, som FDL-Nyt senere vil komme nærmere ind på.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Vejsnyd

Tidligere transportminister Ole Birk Olesen:

Benny Engelbrecht skal

holde, hvad S har lovet 

Hvis man ikke kan fremme sin sag ved at tale sandt, så er det fordi man har en dårlig sag. Det fastslår tidligere transportminister, Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance og fortsætter:

Sådan er det også med transportminister Benny Engelbrecht, som forsvarer, at han har skrottet Socialdemokratiets valgløfte om nye veje i bl.a. Midt- og Vestjylland. Det gør han ved, i strid med sandheden, at påstå, at der ikke længere er flertal for at igangsætte byggeriet af vejene.

Nu er situationen bare den, at der ikke længere er flertal for planen, skriver S-ministeren. Virkeligheden er, at der er et meget stort flertal for det – hvis bare Socialdemokratiet vil være med til at gennemføre, hvad partiet har lovet i valgkampen.

I valgkampen sagde Socialdemokratiet, at man roligt kunne stemme på Mette Frederiksen og hendes folk, også hvis man var optaget af at få bygget vejene fra den daværende blå regering og Dansk Folkepartis trafikinvesteringsplan.

Det var lige så sikkert, at vejene ville blive bygget af en socialdemokratisk regering som af en borgerlig – bildte de vælgerne ind. I dag ved vi alle bedre. Benny Engelbrecht har allerede sagt, at ingen landsdele kan vide sig sikre på, at Socialdemokratiet vil stemme for de lokale vejprojekter fra den blå plan.

I stedet for at indrømme det klokkeklare løftebrud, forsøger Benny Engelbrecht nu at bilde folk ind, at der ikke er flertal i Folketinget for vejene længere. Men hvis regeringen ville levere, hvad Socialdemokratiet har lovet, så ville hele syv ud af 10 folketingsmedlemmer stemme for!

Det er et meget bredt flertal. Nu må vi forpligte transportminister Benny Engelbrecht på at gennemføre Socialdemokratiets valgløfter. Man skal holde, hvad man lover, også når man er politiker.

Det er vigtigt at få udbygget vores veje. Folk sidder allerede i dag i kø til og fra arbejde, og det bliver endnu værre i fremtiden, hvis vi ikke investerer, så infrastrukturen følger med trafikudviklingen. Fremtidens biler vil være grønne – de skal have gode veje at køre på.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Henning Hyllested

Henning Hyllested, Enhedslisten:

Bedre kollektiv trafik

giver plads på vejene

Enhedslisten er, som bekendt, ikke blandt de partier, som går ind for, at vi skal have udbygget, og forbedret, det danske vejnet. Det har vi bedt transportordfører Henning Hyllested fra EL, om at uddybe. Skal man tro på Henning Hyllested, som jeg kender som en åben og ærlig politiker, er Enhedslisten ikke ene om at have det synspunkt på det trafikale område. Og Henning Hyllested har sine gode grunde til at satse mere på den kollektive trafik.

I Enhedslisten mener vi, at trængselsproblematikken er en af de væsentligste at få løst – ikke mindst af hensyn til godstransporten på landevej, siger Henning Hyllested. Vi er af den opfattelse, at trængslen ikke løses ved at udbygge (motor)vejnettet, snarere tværtimod. Flere og større veje genererer blot flere biler – efter kortere, eller længere tid, er trængslen tilbage på samme niveau, blot med endnu flere biler.

Det er ikke kun noget Enhedslisten mener. Transportforskerne siger det samme. Og beviset er jo også lige uden for døren: Efter i årtier at have udbygget vejnettet, især motorvejsnettet, er trængslen større og tættere end nogensinde. Det mærkes især i hovedstadsområdet, men også visse steder på bl.a. E45. Medvirkende hertil er naturligvis også, at bilerne – især de seneste par år – er blevet billigere, men udviklingen så vi også inden bilerne begyndte at falde i pris.

Flere (motor)veje betyder flere biler, men betyder samtidig, at passagergrundlaget for den kollektive trafik undergraves: man flytter simpelthen folk fra den kollektive trafik til biler, fortsætter Henning Hyllested. Her mener vi, at vi skal den stik modsatte vej. Vi kan ikke bygge os ud af trængslen, men vi kan udbygge den kollektive trafik og gøre den billigere, så folk vælger den til.

Vi har foreslået at investere 40 mia.kr. i den kollektive trafik. Desværre er det op ad bakke, da jernbanen har været forsømt i lige så mange årtier, som man har satset på bilismen. Og den kollektive bustrafik er lukket ned i mange yderområder, indskrænket andre steder (selv i en by, som min egen, Esbjerg, der dog er landets 5. største!). Folk er jo flyttet over i bilen.

Vi tror altså, at mindre trængsel opnås ved at investere i den kollektive trafik, så den bliver attraktiv og billig. Det vil alt andet lige også give bedre plads til godstransporten i lastbiler. Vi har naturligvis en ambition om at flytte noget af godstransporten over på bane, men det har lange udsigter. Så vi skaffer plads til lastbilerne ved at mindske persontransporten i biler.

Men man kan i dag ikke forvente at kunne køre fuld speed (80 km/tJ) alle steder på alle tidspunkter. Vognmænd og chauffører må indstille sig på at bruge noget ekstra tid på landevejen – og ja, det koster nogle kroner, men transport er i forvejen så billig (alt for billig), at det må vi leve med. Og så synes jeg, at trængselsproblemet overdrives. Faktisk kan der køres med max. fart på mange tider af døgnet.

Her vil det altså være godt, hvis man i godstransport-branchen (både vognmænd, speditører, terminaler, fagforeninger m.m.) kunne enes om nogle smarte løsninger til at sprede trafikken henover døgnet. Der er jo faktisk god plads på motorvejen i mange af døgnets timer – ikke mindst om aftenen og natten. Enhedslisten har naturligvis også stort fokus på den grønne omstilling af godstransporten på landevej. Men det er et lige så stort emne, som trængslen. Så det må blive en anden gang.

 

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk