cabotage

Tåbelig arveafgift

Overhalingsforbud

Overhalingsforbud udvides kraftigt:

Nu strammes grebet om

lastbiler endnu en gang

Selv om der stadigt er alt for mange af de såkaldte elefantoverhalinger, er det alligevel en besynderlig udlægning, som både Vejdirektoratet og transportminister Benny Engelbrecht kommer med i forbindelse med et stærkt udvidet overhalingsforbud for lastbiler. Godt nok er der alt for mange chauffører, som tager for let på reglerne, men det er småting i forhold til, hvordan mange privatbilister opfører sig.

Mange bilister har prøvet at blive fanget bag en langsom lastbiloverhaling på motorvejen, men om kort tid bliver risikoen for at opleve den situation imidlertid markant mindre. Det siger pressechef Martin Østergaard-Nielsen, Vejdirektoratet.  Inden for de nærmeste uger udvidelses af forbuddet mod lastbiloverhalinger på tosporede motorveje over hele landet betragteligt.

En udvidelse af det eksisterende overhalingsforbud til yderligere cirka 270 km. motorvej kan, især i de travle morgen- og eftermiddagstimer, være med til at skabe mere ro i trafikken. Det siger transportminister Benny Engelbrecht, er tilfreds med udvidelsen. Men i deres iver efter at fremme forholdene for andre trafikanter, glemmer man helt de stadigt strammere forhold for lastbilerne.

Helt konkret udvides overhalingsforbuddet på op til 270 km motorvej over hele Danmark. På alle de berørte motorvejsstrækninger er der to kørespor i hver retning, og der kører flere end 20.000 biler i døgnet. Tiltaget bygger videre på det eksisterende overhalingsforbud, der består af cirka 230 kilometer på Østjyske Motorvej, Fynske Motorvej, Sønderjyske Motorvej, Nordjyske Motorvej og Vest motorvejen.

Vejdirektoratets målinger har vist, at overhalingsforbuddet stort set respekteres, idet andelen af lastbiler i venstre spor er faldet fra cirka 2-3 procent til ca. 0,5 – 1 pct. på de strækninger medforbud. Vi begynder inden for de næste par uger at sætte skiltene med overhalingsforbud op, og forbuddet vil være gældende fra det øjeblik, skiltene står langs vejkanten, siger afdelingsleder Ivar Sande fra Vejdirektoratet.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

3F-debat

3F-tvang

RUT

EU angriber RUT-systemet:

Ændringer vil åbne en

ladeport for snyderne

Det er dybt bekymrende, at EU nu sætter spørgsmålstegn ved den danske holdning til RUT-registret. Problemet er opstået i forbindelse med udenlandske firmaers anlægs- og byggearbejdere og chefer, men kan meget vel brede sig til vognmandsbranchen, hvor det er let for en udenlandsk chauffør at optræde som selvstændig vognmand i en branche, der lider i under manglende RUT-registreringer.

Det nye er, at selvstændigt erhvervsdrivende ikke længere registreres i RUT-registre. Hvilket skaber frygt for mere social dumping, bl.a. i form af flere falske selvstændige.

Hvis EU gennemtrumfer, at selvstændige udlændinge ikke skal registreres i RUT, åbner der sig en ladeport for endnu mere snyderi. Det er slemt nok i forvejen, hvad FDL gentagne gange har gjort politikere og embedsmænd opmærksom på.

Vi ved, af gode grunde, ikke, om det er lobby og spin, men det er i hvert fald en nærliggende tanke. For hvad er ellers årsagen til, at EU ikke mere ønsker kontrol med grænseoverskridende arbejdskraft? Der ligger højst sandsynligt en gang luskestreger bag.

RUT- registret blev oprettet for at registrere dem, der f.eks. kommer til Danmark for at arbejde. Men trangen til at følge reglerne og blive registreret, har været til at overse. Man kan vel med rette spørge embedsmænd og politikere om, hvorfor de, også på dette punkt, lader danske firmaer og lønmodtagere i stikken? Sideløbende med EU-Kommissionens åbningsskrivelse til Danmark, er der en anden sag, som begrænser RUT-registret. Vestre Landsret har afgjort, at private borgere og danske virksomheder ikke længere skal have lov til at se, hvor udenlandske firmaer arbejder i Danmark. Sagen er appelleret til Højesteret.

Fakta om RUT

  • Udenlandske virksomheder, der arbejder i Danmark, skal overholde de danske regler om f.eks. arbejdsmiljø og skat.
  • For at de danske myndigheder kan føre tilsyn, skal man melde sig til Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT).
  • Det gælder også for selvstændige uden ansatte, og for virksomheder, som ikke har reelle aktiviteter i hjemlandet.
  • Efter tilmeldingen får man et RUT-nummer, som skal bruges ved kontakt til danske myndigheder.
  • Den danske hvervgiver er den danske virksomhed eller privatperson, som får leveret tjenesteydelsen eller som arbejdet bliver udført for i Danmark.
  • Hvis der er flere danske virksomheder i leverandørkæden, er den danske hvervgiver den første danske virksomhed i leverandørkæden.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

trafikinvesteringer

De konservative før trafikforhandlinger:

Stort behov for nye

trafikinvesteringer

Man siger, at næst efter seksualdriften er jernbanedriften det, der kan få flest følelser i kog hos danskerne. Det er en sandhed med modifikationer, og den må være udlagt af en, der aldrig har siddet i kø på motorvejen dag ud og dag ind. Det kan få folk op af førersædet. Således lyder det fra den konservative transportordfører, Niels Flemming Hansen, der fortsætter: Der er brug for mindst 450 kilometer vej i Danmark, og det lagde vi en plan frem for tidligere på året. Den kan gennemføres, hvis Socialdemokratiet vil, og jeg vil opfordre den nye transportminister, Benny Engelbrecht, til at tage et grundigt kig på bilisternes vilkår. Der er nemlig kun ét transportmiddel, der kan køre en hjem fra arbejde og have plads til både børn og indkøbsposer.

Medmindre man altså bor tæt på arbejde, supermarked og har en meget stor cykel.

Vi er, naturligvis, stadig klar til at investere de 112,7 mia. kr., vi lagde op til. For der er behov for færre frustrerende timer bag rattet. Tænk, hvis man kunne veksle den tid halvt til arbejdstid og halvt til familietid. Så ville vi blive både rigere og mere lykkelige. Selv om der er meget god radio, man kan lytte til, slår det ikke helt tiden uden for bilen. Det er forståeligt, at Benny Engelbrecht vil sætte sit præg på en aftale, han ikke var en del af. Men der er skabt usikkerhed om en lang række fornuftige og fuldt finansierede investeringer. Ja, de er faktisk taget af bordet.

Der er bl.a. brug for at udvide E20 og E45 ved Kolding og at etablere den nye midtjyske motorvej mellem Haderslev og Give. Bare for at nævne noget her i det jyske. Øst for Storebælt er der ligeledes flere steder, hvor behov et for bedre fremkommelighed er alt for mærkbar. Dansk Industri har et regnestykke, som jeg synes, at den nye transportminister skal tænke nøje over: Vi sidder så meget i kø, at det koster samfundet 20 mia. kr. om året. Og prisen stiger hvert år.Nu er der snart gået et kvartal siden valget, og det tager tid fra en plan vedtages, til der lægges asfalt. Så den nye minister har en opgave foran sig, som jeg gerne vil hjælpe med at løse i en konstruktiv ånd. For hver dag tæller og det i bogstavelig forstand, konkluderer Niels Flemming Hansen.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Større bøder

Urimelige kontra rimelige bøder:

Større bøder skal virke

afskrækkende på alle !

Debatten om bødestørrelserne og rimeligheden heri, er fortsat højaktuel, ikke mindst ved udsigten til de kæmpebøder, der gælder fra og med 1. januar. Så koster det virkeligt kassen at køre ind i en kontrol med et vogntog, der ikke opfylder lovens krav. Selv om vi ikke forsvarer ulovligheder, kan man godt spørge, hvorfor det lige er vores branche, hvor man konstant arbejder på kanten af bøder, der kan smadre ens privatøkonomi.

De såkaldt kloge, vil – med en vis ret – sige, at det er vores egen skyld, og at hvis vi ikke brød skrevne eller uskrevne regler og love, ville vi ikke blive straffet. Men helt så nemt er det altså ikke. For dem, der tilrettelægger transporterne, lægger som regel en så stram tidsplan, at man skal være mere end heldig for at nå frem i tide. Og så er det, man springer over og tager chancen i håb om at undgå betjentene.

Lige så længe, jeg kan huske tilbage, har rigtig mange danske vognmænd altid holdt risiko odds op mod bødestørrelserne, og valgt ud derfra. Det siger FDL´s kontorleder, Jens Groot, og fortsætter: Hvorfor kører så mange prisdannende hvidplade biler i Danmark? Er det fordi chaufførerne aldrig skal havde en ortenlig seng at sove i? Og havde vi dem også, hvis det kostede to af de lange hver weekend til mad og en ordentlig indkvartering?

Hvis lovgivningen bliver håndhævet, vil f.eks. bremsebøderne fjerne fordelen ved et dårligt indkøbt produkt og den efterfølgende vedligeholdelse. Håndhæves de nye bødeforhøjelser for ulovligt regulært ugehvil i lastbilen, vil det få stor indflydelse på chauffør-omkostninger for ikke herboende chauffører. Det vil koste to månedlige weekend ophold, eller etablering af ordentlige overnatningsforhold med både toilet, baderum og køkkenfaciliteter.

Det er bare træls, at det stadigt er nødvendigt med mega bøder. Bunder meget af det i et dygtigt, men usmageligt lobby- og spinarbejde, som skaber problemer, der er blevet så omkostningskrævende, at de store bøder er nødvendige for at stoppe det? Havde politikerne, og det gælder langt de fleste, tænkt mere dansk, og været deres opgaver voksne, havde vi f.eks. ikke haft problemet ulovligt ugehvil i lastbilen, siger Jens Groot.

Redaktion: Preben v. Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Bøder

Urimelige kontra rimelige bøder:

Større bøder skal virke

afskrækkende på alle !

Debatten om bødestørrelserne og rimeligheden heri, er fortsat højaktuel, ikke mindst ved udsigten til de kæmpebøder, der gælder fra og med 1. januar. Så koster det virkeligt kassen at køre ind i en kontrol med et vogntog, der ikke opfylder lovens krav. Selv om vi ikke forsvarer ulovligheder, kan man godt spørge, hvorfor det lige er vores branche, hvor man konstant arbejder på kanten af bøder, der kan smadre ens privatøkonomi.

De såkaldt kloge, vil – med en vis ret – sige, at det er vores egen skyld, og at hvis vi ikke brød skrevne eller uskrevne regler og love, ville vi ikke blive straffet. Men helt så nemt er det altså ikke. For dem, der tilrettelægger transporterne, lægger som regel en så stram tidsplan, at man skal være mere end heldig for at nå frem i tide. Og så er det, man springer over og tager chancen i håb om at undgå betjentene.

Lige så længe, jeg kan huske tilbage, har rigtig mange danske vognmænd altid holdt risiko odds op mod bødestørrelserne, og valgt ud derfra. Det siger FDL´s kontorleder, Jens Groot, og fortsætter: Hvorfor kører så mange prisdannende hvidplade biler i Danmark? Er det fordi chaufførerne aldrig skal havde en ortenlig seng at sove i? Og havde vi dem også, hvis det kostede to af de lange hver weekend til mad og en ordentlig indkvartering?

Hvis lovgivningen bliver håndhævet, vil f.eks. bremsebøderne fjerne fordelen ved et dårligt indkøbt produkt og den efterfølgende vedligeholdelse. Håndhæves de nye bødeforhøjelser for ulovligt regulært ugehvil i lastbilen, vil det få stor indflydelse på chauffør-omkostninger for ikke herboende chauffører. Det vil koste to månedlige weekend ophold, eller etablering af ordentlige overnatningsforhold med både toilet, baderum og køkkenfaciliteter.

Det er bare træls, at det stadigt er nødvendigt med mega bøder. Bunder meget af det i et dygtigt, men usmageligt lobby- og spinarbejde, som skaber problemer, der er blevet så omkostningskrævende, at de store bøder er nødvendige for at stoppe det? Havde politikerne, og det gælder langt de fleste, tænkt mere dansk, og været deres opgaver voksne, havde vi f.eks. ikke haft problemet ulovligt ugehvil i lastbilen, siger Jens Groot.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Bøder

Urimelige kontra rimelige bøder:

Større bøder skal virke

afskrækkende på alle !

Debatten om bødestørrelserne og rimeligheden heri, er fortsat højaktuel, ikke mindst ved udsigten til de kæmpebøder, der gælder fra og med 1. januar. Så koster det virkeligt kassen at køre ind i en kontrol med et vogntog, der ikke opfylder lovens krav. Selv om vi ikke forsvarer ulovligheder, kan man godt spørge, hvorfor det lige er vores branche, hvor man konstant arbejder på kanten af bøder, der kan smadre ens privatøkonomi.

De såkaldt kloge, vil – med en vis ret – sige, at det er vores egen skyld, og at hvis vi ikke brød skrevne eller uskrevne regler og love, ville vi ikke blive straffet. Men helt så nemt er det altså ikke. For dem, der tilrettelægger transporterne, lægger som regel en så stram tidsplan, at man skal være mere end heldig for at nå frem i tide. Og så er det, man springer over og tager chancen i håb om at undgå betjentene.

Lige så længe, jeg kan huske tilbage, har rigtig mange danske vognmænd altid holdt risiko odds op mod bødestørrelserne, og valgt ud derfra. Det siger FDL´s kontorleder, Jens Groot, og fortsætter: Hvorfor kører så mange prisdannende hvidplade biler i Danmark? Er det fordi chaufførerne aldrig skal havde en ortenlig seng at sove i? Og havde vi dem også, hvis det kostede to af de lange hver weekend til mad og en ordentlig indkvartering?

Hvis lovgivningen bliver håndhævet, vil f.eks. bremsebøderne fjerne fordelen ved et dårligt indkøbt produkt og den efterfølgende vedligeholdelse. Håndhæves de nye bødeforhøjelser for ulovligt regulært ugehvil i lastbilen, vil det få stor indflydelse på chauffør-omkostninger for ikke herboende chauffører. Det vil koste to månedlige weekend ophold, eller etablering af ordentlige overnatningsforhold med både toilet, baderum og køkkenfaciliteter.

Det er bare træls, at det stadigt er nødvendigt med mega bøder. Bunder meget af det i et dygtigt, men usmageligt lobby- og spinarbejde, som skaber problemer, der er blevet så omkostningskrævende, at de store bøder er nødvendige for at stoppe det? Havde politikerne, og det gælder langt de fleste, tænkt mere dansk, og været deres opgaver voksne, havde vi f.eks. ikke haft problemet ulovligt ugehvil i lastbilen, siger Jens Groot.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk