Bremsemøde

Tilmeld dig til FDL´s bremsemøde:

Kom ind i kampen og

undgå de store bøder

 Debatten om ”sovende bremser” fortsætter med uformindsket styrke, og meningerne er blandt fagfolk stærkt delte. Men nu giver FDL vognmændene en mulighed for at få skabt klarhed over problematikken. Det sker ved et bremse-møde, som afvikles lørdag den 24. august på Hejse Kro ved Fredericia. Mødet indledes kl. 09.00 og slutter omkring middagstid. Mødet er vigtigt, ikke mindst fordi vi fra 1. januar 2020 får forhøjede bødetakster.

Med den debat, vi på det seneste har oplevet, opfordrer FDL vognmændene til at møde op, ikke mindst fordi mødet vil afsløre, hvor let det egentlig er at undgå de evindelige bremse-problemer, siger kontorleder Jens Groot. Det er i hvert fald stensikkert, at deltagerne vil opnå en viden, som kan hindre risikoen for kæmpemæssige bøder og kostbare værkstedsbesøg.

Mødets hovedpunkt bliver et indlæg af bremsespecialisten René Lundegaard. René er en af Danmarks førende eksperter på området, og han vil orientere om, hvad den enkelte vognmand kan/bør gøre for at have styr på påhængskøretøjernes bremser. Desuden vil FDL orientere om risiko-elementerne. Desuden vil politiassistent Kaj Klaustrup fra Tungvognscenter Øst være til stede med en bremsestand.

Desuden vil FDL orientere om de risiko-elementer, der altid er i en travl arbejdsdag, fortsætter Jens Groot. Kører du, f.eks. med anden mands/firmas løstrailer, er det dig, der får bøden, hvis du tages i en kontrol. Og hvorfor løbe en kæmpe risiko for en bøde i en størrelsesorden, det måske er svært at betale?

Den enkelte vognmand er ganske enkelt pisket til at tage sine forholdsregler. Du er altid nødt til at stille krav til bremsernes tilstand, også hvis/når du anvender en anden mands/firmas påhængskøretøj.

Dokumentation fra synshal er muligt i nogle synshaller, så vælg en sådan. Føler du ikke, at påhængskøretøjet bremser, når du aktiverer forvognens bremser, er du i en betydelig risikozone. Med sovende bremser, er bøden for chaufføren 6.000 kr., og som selvkørende er det 10.000 og efterfølgende bøder dobles op hver gang.

Loven siger når køretøjer køres som synsfri sammenkobling, skal køretøjet medbringe original registreringsattest eller en godkendt kopi af samme, som kan købes hos Motorregisteret under SKAT.

Bremseattesten fra seneste syn, skal opbevares sammen med registreringsattesten. Men kom nu ind i kampen, og vær medbestemmende om din virksomheds skæbne, lyder det afslutningsvis fra Jens Groot, der samtidigt oplyser, at sidste frit for tilmelding er den 19. august.

Redaktion. Preben von Skjoeth

Det koster en bondegård, hvis man bliver taget med ineffektive bremsere i en kontrol.

(foto: psk)

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Registrering

EU rykker Danmark efter register-svigt:

Det halter med registrering

af transport-virksomheder

I betragtning af, at flere ministre, og mange folketingsmedlemmer, har søgt at slå sig op på at proklamere, at Danmark skal være EU´s duks, er det skuffende, at Danmark, sammen med en række andre lande, har modtaget en åbningsskrivelse fra EU, hvor vi opfordres til snarest muligt at iværksætte en opgradering af den fælles sammenkøring af registre vejtransport-virksomheder. Det er flovt at få den slags opfordringer, og det er spændende, hvordan Folketingets Europaudvalg vil reagere.

Udenrigsministeriet har modtaget åbningsskrivelsen, og ministeriet har videresendt skrivelsen til Folketingets Europaudvalg. Da teksten er fortrolig, kan FDL, af gode grunde, ikke offentliggøre tekstens reelle ordlyd. Men samtlige lande er for længst blevet bedt om at opgradere sammenkoblingen mellem deres nationale registre over vejtransport- virksomheder og dermed få implementeret den ny version af det europæiske register over vejtransport- virksomheder.

Udover Danmark, har følgende lande modtaget åbningsskrivelsen: Belgien, Cypern, Estland, Finland, Det Forenede Kongerige, Italien, Malta, Nederlandene, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Spanien, Tjekkiet og Ungarn. Formålet med sammenkøringen er helt klart at få styr på registreringerne på tværs af landegrænser, og med de enorme problemer, der er inden for både national og international vejtransport, burde det være en højt prioriteret opgave at få den længe ventede opgradering gennemført.

Det har desværre ikke været muligt at få en kommentar fra Jan E. Jørgensen, som er formand for Folketingets Europaudvalg. Men vi følger sagen op. Ikke mindst fordi vi har en mistanke om, at de højt gagerede lobbyister måske har en finger med i spillet, fordi der er en lang række vejtransport-virksomheder, som absolut ikke bryder sig om fælles europæiske registre.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

biobrændstof

Total forvirring om drivmidler:

JA eller NEJ til biobrændstof?

Det er yderst forståeligt, at masser af vognmænd er i tvivl m.h.t. kommende brug af brændstof. For vi får snart en melding i øst, siden i vest, så hvad skal vi tro på? Er det de såkaldte eksperter, der har ret i, at iblanding af biobrændstof i benzin og diesel bør droppes, fordi det skader mere, end det gavner?

Eller er det dem, der repræsenterer bilproducenter og importører, der har ret, når de påstår, at bonus for biogas kan sikre grøn omstilling? Svaret blæser i vinden, for udtalelserne er desværre så forskellige, at de øger forvirringen og usikkerheden.

Andelen af palmeolie, der bliver brugt til at lave biodiesel i EU, satte i 2018 rekord, selv om biodiesel fra netop palmeolie udleder tre gange så meget CO2 som almindelig fossil diesel. Det fremgår af data fra miljøorganisationen Transport and Environment.

Organisationen fastslår, at der ikke nogen af de gængse kilder til at producere biodiesel, raps, soja og palmeolie, der udleder mindre CO2 end diesel produceret af råolie. Meningen var ellers, at biobrændsel skulle gøre benzin og diesel grønnere, og derfor bør vi droppe at bruge det.

Det siger Brian Vad Mathiesen, professor i energiplanlægning og vedvarende energi ved Aalborg Universitet. Analysen bekræfter mig i, at biodiesel-vejen ikke er den rigtige at gå overhovedet. Det er næsten det værste, man kan gøre.

Når man har haft de her energimål (krav fra EU om iblanding af biobrændstof i benzin og diesel, red.) så har man prøvet på at skubbe en teknologiudvikling i gang. Men det er tydeligvis ikke lykkedes. Der findes ingen bæredygtige biobrændsler, der hensigtsmæssigt kan nå målsætningen, understreger professoren.

Det er Morten Iversen, miljøchef hos Iveco, ikke enig i. Han har udtalt, at vi taber terræn til vores naboer, m.h.t. omstilling til biogaskøretøjer. Så hvorfor er biogas-køretøjerne stadig ikke mere udbredte i Danmark? Iversen fastslår, at teknologien allerede er på plads og har været det i mere end 20 år.

Iveco har leveret lastbiler, der kører på gas, siden slutningen af 1990’erne. Gas er godt i gang uden for Danmark, og i dag kører der over to millioner gaskøretøjer i Europa. De kan tankes på over 3.300 tilgængelige CNG-stationer over hele Europa.

I Danmark har der siden 2012 været krav om, at der skal iblandes 5,75 procent biobrændsel i både benzin og diesel. Og det er altså disse krav, der – ifølge flere specialister og professorer bør droppes. Så hvad skal vi tro på, inden vi investerer nye millioner i nye køretøjer?

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

mangelfuld kontrol

Måltal fremfor alt i lastbilkontrol:

Politikerne og Rigspolitiet

bag katastrofalt dyrt svigt 

Det rejser nogle principielle spørgsmål, at vicepolitikommissær Peter Stryhn fra Midt- og Vestsjællands Politi, til Berlingske har udtalt, at man indtil videre primært vil lave lastbil-kontrol for måltallenes skyld. Udtalelsen bliver helt paradoksal, fordi Peter Stryhn fastslår, at den type kontrol ikke går ud over sikkerheden. Det skriger til himlen, at EU´s måltal er vigtigere end alt andet, og beslutningen giver nu de store, der udøver systematisk ulovlig cabotage, endnu mere frit spil.

Man skal være mere end almindeligt naiv, hvis ikke man kan regne ud, at den type discount-kontrol er værdiløs, siger FDL´s kontorleder, Jens Groot. Det vil sige, at de, 6.040 vejsidekontroller, der mangler i statistikken, skal udføres af alle politikredsenes færdselsbetjente, og ikke kun af uddannede tungvognsbetjente. Det blir en lemfældig kontrol af kørekort og registreringsattester, og Peter Stryhn skal langt ud på landet med bemærkningen om, at det ikke går ud over sikkerheden.

De tre tungvognscentre, der udfører alle vejside-kontroller, har ikke mandskab nok. Derfor kan man ikke udføre en tilstrækkeligt kvalitetsmæssig kontrol, fortsætter Jens Groot. Vi hører så, at TCS, i modsætning til TCN og TCØ, ikke har kunnet konstatere problemer med cabotage-kørsel. Det finder jeg helt utroligt, ikke mindst fordi de to andre tungvognscentre meget jævnligt snupper lastbiler, der kører ulovlig cabotage. Og vi andre kan ved selvsyn se masser af cabotage-kørsler.

FDL hører også, at en total kontrol inkluderet cabotage-kontrol, nemt kan tage 3 til 4 timer på stedet, og efterfølgende mindst en dag på kontoret, fordelt over flere dage, grundet ventetid på transportdokumenter, samt tiden til senere retsbehandling. Derfor opfordrer FDL endnu en gang, til at gøre noget ved problemerne. Det er politikernes pligt at holde embedsværket til ilden, og det gør politikerne ikke i denne vigtige sag., hvilket går ud over seriøse danske vognmænd med danske biler.

Nu får vi en misvisende statistik, som postkasseselskabernes lobbyister har øverst på deres ønskesedler. Statistikkerne vil sige, der ikke er problemer med cabotage-kørsel i Danmark. Og hvad med kombinationstransport, udstationeringsdirektivet, og billige udenlandske chauffører i dansk registrerede lastbiler, som ikke betaler kildeskat af chaufførens løn. Så hvad med den sociale løndumping i godstransport, findes den så heller ikke længere, spørger en utilfreds Jens Groot.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Kort-forvirring

Uigennemtænkt skrivebordsløsning:

De nye virksomhedskort

har skabt total forvirring

Det er desværre ikke et ukendt fænomen, at der ved indførelse af ny teknik, ofte opstår problemer, som ”skrivebordsgeneralerne” burde have taget højde i forhold til, hvordan tingene foregår i virkeligheden. Det gælder også i forbindelse med, at der er kommet en ny generation af virksomhedskort til tachografen. Men til trods for, at vi lever i 2019, og hvor teknologien kan udnyttes både med komplicerede og lette løsninger, vil de ny tachografkort skabe problemer for vognmændene og tilmed medføre ekstra udgifter.

Det er trist at skulle konkludere, at det næppe forbavser ret mange vognmænd eller chauffører, siger FDL´s kontorleder, Jens Groot. Hvis ikke vognmanden får tømt tachografen, inden det gamle kort udløber på dato, eller kortet bliver defekt, kan han med det ny kort ikke få adgang til de data, som hænger på det gamle korts periode, grundet forskellige kortnumre. Så skal han altså lige betale en virksomhed for at finde dem, og det er desværre et stort problem.

Har virksomheden, af den ene eller den anden årsag, flere virksomhedskort skal de alle skiftes, fortsætter Jens Groot. Nu er det desværre ikke det eneste sted i systemet, som vognmænd arbejder med, der giver problemer. For med skiftende numre ved fornyelse af kørekortet, får det et andet nummer, som så ikke længere passer sammen med det gamle førerkort eller gamle Chaufføruddannelsesbevis, som stadigt har det gamle kørekorts nummer.

Det kan meget let skabe problemer for de vognmænd og chauffører, som kører i det store udland. Det kan blive en dyr og besværlig fornøjelse for vognmandsfirmaerne, hvis man ikke er opmærksom på den kort-forvirring, der er opstået i kølvandet på myndighedernes beslutning om at indføre en ny generation af virksomhedskort. Det er også et problem, at det ikke er muligt for vognmanden selv at downloade tidligere data fra tachografen, når det gamle kort er udløbet.

fakta om data

  • Ifølge loven skal vognmanden downloade data mindst hver 60. dag.
  • Hvis der f.eks. er gået 55 dage, siden seneste download, når det ny kort sættes i, er det næsten to måneders tachograf-data, vognmanden ikke kan få.
  • Bødetaksten er 6.000 kr. pr. manglende dag, hvis dataene mangler i en kontrol.
  • Det tager 20-30 minutter at få tachografen downloadet på et værksted.
  • Når vognmanden udskifter ét kort, vil han være nødt til at udskifte alle.
  • Det skal man også gøre, selv om flere af de andre virksomhedskort fortsat er gyldige.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Transportministeren

Stop nu med det øregas, Benny:

Transportministeren ved

at skyde sig selv i foden !

Når man kender det politiske spil, er der intet overraskende i, at transportminister Benny Engelbrecht i LB giver udtryk for, at VKLA-regeringen lovede guld og grønne skove. For vi er jo vant til, at en ny regering altid starter med at kritisere den foregående regering, ofte med en masse tomme ord om, at nu skal man til at rydde op og igen få Danmark på ret kurs.

Men transportministeren er tæt på at skyde sig selv i foden, for er der noget, vælgerne for længst har opdaget, er det er den ny socialdemokratiske regering er løbet fra en hel stribe af de gyldne løfter, som Mette Frederiksen og hendes støtter lovede. Så det er altså ikke hverken en særligt smart, eller saglig, udmelding, som Benny Engelbrecht er kommet med.

Det havde klædt ministeren at starte fra bunden uden at skyde skylden på andre. For hvad er det, VKLA-regeringen har lovet? Er der noget galt i at love et bedre vejnet, når fremkommeligheden forringes og vi årligt mister milliarder af kr. på kødannelse? Mon ikke ministerens lidt for frelste udsagn skyldes, at VKLA afsatte for få penge til den kollektiv trafik?

Det er i FDL´s optik naturligt, at alle transportformer tilgodeses i et trafikforlig, men det er urimeligt at påstå, at vi er blevet lovet noget, som der ikke var flertal for, siger FDL´s kontorleder Jens Groot. For det kan da næppe have undgået transportministerens opmærksomhed, at vejtrafikken flere steder, både øst og vest for Storebælt, er ved at sande til.

Jeg forstår udmærket bekymringen hos borgmestrene, og den stigende bekymring hos de vognmænd, der holder Danmark kørende, og derfor er det utroligt bekymrende, at forhandlingerne skal starte forfra. Det er sandsynligvis ensbetydende med, at en stor del af de 112 milliarder kr., som VKLA afsatte, kanaliseres over til den kollektive trafik.

Hvordan Benny Engelbrecht vil tilgodese vejnettet, og dermed bl.a. godstransporten, er faktisk urovækkende. For det går ud over biltrafikken og der vil gå mange år, inden investeringer i den kollektive vil være optimal. Men ministeren er åbenlyst hårdt presset af de tre støttepartier, SF, Enhedslisten og de radikale, så vi frygter det værste,

Dem, som ikke har holdt ferie endnu, har kunnet konstatere, at det danske vejnet passer fortrinligt til de perioder og steder hvor trafikken dagligt plejer at sande til. Det har været en fornøjelse at køre fra f.eks. dét nordlige Randers til det nordlige Vejle.

Alle ved, at der uden for ferieperioden, vest for Storebælt er motorvejsproblemer ved Aalborg, Randers, Aarhus, Skanderborg, Horsens, Vejle, Kolding og til Odense. På disse strækninger kan den kollektive trafik ikke afhjælpe problemerne de første 50 år. Øst for Storebælt er det især Holbækstrækningen og strækningen til Kalundborg, og Næstved – Rønnede samt hængepartierne Hillerød og Frederikssund.

Vi har ikke brug for ventetid for den har vi alt for længe kæmpet med. Vi har brug for hurtige fornuftige løsninger på alle parameteret, vi har også brug for velovervejede langsigtede kollektive løsninger. Så hvad med at få gearet op?

Redaktion: Preben von Skjoeth 

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

EU Direktiv

Bremse-problematik

Bremse-debat fortsætter på fuld styrke:

Men specialister kan faktisk

fjerne bremse-problemerne

Bjarne Nielsens debatindlæg i dagens udgave af Lastbil Magasinet, er endnu et eksempel på, at det ikke kan lade sig gøre at opnå 100 % sikkerhed. Men det belyser også, at de fem hjul, som bremsede kunne klare 58 % grænsen. Så skulle der mangle bremse-effekt på et enkelt hjul i en triplebogie, som de fleste løstrailere er udstyret med, som ikke har sovende bremser, kan klare procentsatsen.

Så det kan betale sig at ofre nogle ekstra tusinde kr. for at undgå sovende bremser. Problemet er altså ikke uløseligt, hvis man vel at mærke vil ofre det, det koster. Som i øvrigt er småting i forhold til de urimelige bøder, der udskrives.

Det er næppe en tilfældighed, at OK’s vognpark, i hvert fald bremsemæssigt, ikke mere har problemer. For hele vognparken bliver bremsemæssigt, serviceret af  specialisten Lundegaard Consult Fyn. FDL har tidligere orienteret om vognmænd, der heller ikke har problemer efter at Lundegaard har overtaget bremse-serviceringen.

Jeg har sagt det før, og gentager gerne, at det årelange problem faktisk kan ryddes af vejen. Det siger kontorleder Jens Groot, da FDL-Nyt bad ham kommentere den forståeligt følelsesladede debat. Som vi tidligere har orienteret om, justerer Lundegaard Consult bremserne og sørger alt papirarbejdet med nye godkendelser hos Færdselsstyrelsen.

Tiden går, og den er ved at være knap, hvis alle triplebogie-sættevogne i Danmark skal have optimeret bremserne, så de ikke sover. Men det er måske den registrerede bruger, der sover mest. Når vi skriver 01/01/2020, hvem tør så koble en løstrailer med sovende bremser, og hvem har råd? Jeg spørger bare, lyder det fra Jens Groot.

Du skal havde fat om nældens rod, har du sovende bremser, løses problemet ikke ved at skifte belægning, tromler eller skiver, det er blot et spørgsmål om tid inden de sover igen. Det er styrerenheden på sættevognen eller påhængskøretøjet du skal havde fat i hvis problemet skal løses.

Til dato har Styrelsen, uanset hvilket navn Styrelsen har haft, ikke kunnet løse den opgave for dig. Det er forståeligt, at man tror, og regner med, at når man køber/lejer et påhængskøretøj, som kan bremse som motorvognen. Den skal jo bare have skiftet klodser, når de er slidt op, så ingen problemer. Det har du bare ingen garanti for, hvis du ikke i kontrakten kræver indskrevet, at bremseudstyret skal tilpasses de faktiske bremsekrav. Om nødvendigt skal beregningerne til en ny G erklæring foretages og kontrolleres af et af vognmanden valgt uvildigt serviceværksted.

Der skal altså kun ét værkstedsbesøg til for at tilpasse og justere bremserne, så de bremser, som de skal – og så er problemet løst. De tilløbende elektroniske og mekaniske fejl, som kan opstå, skal man selvfølgelig selv sørge for bliver ordnet i forbindelse med et serviceeftersyns-program vognmanden tilpasser efter behov.

 

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Genskabt respekt

Vognmands-branchen helt i knæ:

Hvordan kan vi genskabe

respekten for branchen?

De seneste års følelsesladede debat om de nogle af de enorme problemer, som den danske vognmands-branche, der ikke ”snyder på vægten”, fortsat kæmper mod, er taget til på det seneste. Udover den unfair konkurrence fra ”postkasseselskaberne” og deres politiske støtter, er branchen især handicappet på to punkter. Dels manglende anerkendelse og respekt fra befolkningen og dels en flok passive transportpolitikere, som siger et og gør noget andet.

Det er en kendt sag, at Transportministeriet ikke rangerer særligt højt, og politikerne står ikke just i kø for at blive medlem af transportudvalget. Derfor er FDL helt enig md advokat Jacob Forman, som op til weekenden i Lastbil Magasinet gav udtryk for, at transportbranchen er blevet en legeplads for politikerne. Hårde ord, vil nogle mene, men Jacob Formans karakteristik er helt på linje med den kritik, som FDL i årevis har fremført og klaget over.

Der er kun en lille håndfuld politikere, som virkeligt har ydet en indsats for at hjælpe danske vognmænd med dansk registrerede og chauffører, der aflønnes efter gældende danske overenskomster. Når der er TV eller landskendte medier på, er der stort set ingen grænser for, hvor meget visse politikere vil bekæmpe social dumping og den systematisk ulovlige cabotage-kørsel. Men, med undtagelse af Henning Hyllested, er det blevet ved snak og nul handling.

Bevares, SF´s Karsten Hønge har søgt at score billige points ved at kopiere de fleste af de tiltag, som DF´s Kim Christiansen og Enhedslistens Henning Hyllested for lang tid siden har fremført. Det er gratis at ”spille stærk mand” ved at fremsætte forslag, som Karsten Hønge på forhånd ved, der ikke er flertal for. Socialdemokratiet har ofte tordnet mod social dumping, men også her er det blevet ved snakken, selv om man i S godt ved, hvor meget, der svindles.

Men til trods for, at politikerne adskillige gange er gjort opmærksom på det stigende antal ulovligheder, en systematisk iværksat ulovlig cabotage og social løndumping af værste karakter, lukker politikerne øjnene. Nogle fra især Venstre er åbenlyst naive lakajer for bl.a. ITD, DI, DA, DS og DTL A. De har, sammen med dygtige lobbyister, åbnet endnu en ladeport for svindel. Men hvad gør dem, der skal kontrollere? Ikke en hujende dyt, for de regner os for intet.

Kommentar af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

indhold skrives her

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Styrelsessvigt

Erhvervsstyrelsens troværdigheds-problem:

Misvisende oplysninger

i Virk/Data-registrene !

Selv om alle råber efter mere kontrol, er det påfaldende, at statslige funktioner som for eksempel Erhvervsstyrelsen ikke lever op til det ansvar, der helt naturligt hviler på offentlige instanser. FDL har ved tidligere lejligheder efterlyst en betydeligt skærpet kontrol i form af en jævnlig opdatering af indholdet i Virk/Data. Konklusionen efter endnu et FDL-tjek er klar: Nogle af registreringerne kan være direkte misvisende og dermed usande.

Virk/Data offentliggør, for Erhvervsstyrelsen, de data, der kan findes ved søgning på CVR-registeret. Altså de virksomhedsdata, der er umiddelbart tilgængelige i henhold til Danmark og EU´s love. Men problemet er bare, at man ikke kan regne med mange af de registreringer, siger FDL´s kontorleder Jens Groot.  når det drejer sig om den registrerede virksomheds kapital, korrigeres den ikke i henhold til det faktiske regnskab, som også offentliggøres på siden.

Et eksempel kan være en registrering af virksomheds kapital på 403.000,00 DKK den 18. juli 2019, fortsætter Jens Groot og uddyber: Regnskabet fra 1. juli 2014 til 30. juli 2015 viser en positiv egenkapital på ikke mindre end + 564.400 DKK. Regnskabet fra 1. juli 2015 til 30. juli 2016 viser derimod en negativ egenkapital på ikke mindre end – 3.161.762 DKK. Regnskabet fra 1. juli 2016 til 30. juli 2017 viser en negativ egenkapital på ikke mindre en – 5.220.307 DKK

Regnskabet fra 1. juli 2017 til 30. juli 2018 viser en negativ egenkapital på ikke mindre end – 2.355.852 DKK, så den er helt gal. Ønsker en forretningsdrivende eller en kommende, eller for den sags skyld nuværende ansat medarbejder at sikre sig ved at tjekke, om der også er dækning for kommende tilgodehavender i virksomheden, så de er sikret og i hvilken grad, så er den registrerede VIRK foretager i CVR-registeret for Erhvervsstyrelsen, af den registrerede, kapital intet værd.

FDL har tidligere henvendt sig til både Styrelsen og Erhvervsministeriet, men ingen har hidtil ønsket, eller turdet, kommentere problemet, som i virkeligheden er meget stort. For hvis tingene skal foregå på hæderlig vis, skal ingen virksomheder med minus i egenkapitalen, have lov til at fortsætte, før den oprindelige egenkapital igen er indbetalt. Det er utroligt, Styrelsen ikke løbende kontrollerer så vigtigt et område, ikke mindst fordi, det er skatteyderne, der betaler for Styrelsens svigt.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk